Kega blog

AI, Winkel, Retail · Kega

Geschreven door Admin | 29 08 2019

ai in de winkel

Retail reality 

Is intelligentie ook door te voeren op de fysieke winkelvloer?

AI in Europa ligt online gezien achter op China en de Verenigde Staten. Dominant zullen we niet meer worden, al kunnen we uiteraard werken aan het dichten van de kloof. De uitdaging voor iedereen nu er zoveel informatie is, hoe weet je wat echt relevant is en hoe breng je dat samen op een zinvolle manier die conversie en verkoop zal stimuleren.

De kunstmatige intelligentie waarbij menselijke intelligentie en een veelvoud aan taken worden nagebootst door machines, is vooralsnog sciencefiction. De realiteit is dat smalle kunstmatige intelligentie op een heel specifiek deelterrein al heel kansrijk is als we Reiner Kraft mogen geloven, recentelijk nog verantwoordelijk voor de technologische koers van Zalando. Bij dit modeplatform worden online verkopen voor een substantieel gedeelte gedreven door suggesties. Er is precies te zien hoeveel van de producten zijn gekocht op basis van personalisatie, en hoeveel wordt teruggestuurd. De komende jaren is het tijd voor een extra stap door een hefboomeffect in te bouwen met kunstmatige intelligentie. Zalando wil het gebruik ervan opvoeren voor gepersonaliseerde aanbiedingen. Dat gebeurt nu op basis van stijl en andere outfits die de klant al heeft. Maar om dieper te gaan, is meer data en AI nodig. Kraft erkent dat veel bedrijven vooral doen wat in het belang is van aandeelhouders: het opvoeren van de winst en omzet. Los van de strikte regelgeving in Europa voor privacy waar bedrijven sowieso aan moeten voldoen, eist de samenleving steeds nadrukkelijker een ‘zuiver geweten’ van het internationale bedrijfsleven als het gaat om het gebruiken van persoonsgegevens. Op de lange termijn hebben de bedrijven met een goed geweten de toekomst.

Guess AI focussed stores
AI-experimenten komen ook in het fysieke domein voor. Zo is Guess recentelijk opgetrokken samen met Chinese e-commerce gigant Alibaba om de retailstrategie met aandacht voor AI verder uit te bouwen, ook in het fysieke domein. Guess heeft aanvankelijk veel energie gestopt in AI als een front-end consumentgerichte tool. Zaken als slimme paskamers en ‘magic mirrors’ waar klanten aanvullende product aanbevelingen zien op het scherm in de paskamer gebaseerd op items die in de paskamer zijn gebracht, zijn pijlers in de AI focussed stores.

Het succes aan front-end moedigt Guess aan om AI te integreren in de back-end zodat het nu wordt geïmplementeerd in de hele business.
Ook al heeft Guess niet onthuld hoeveel geld er precies aan AI is besteed, de investering lijkt zijn vruchten af te werpen. Na bijna 10 jaar stil te hebben staan, namen de inkomsten van Guess in het derde kwartaal van 2018 toe met een bescheiden 4 procent. Azië, waar de AI-inspanningen van Guess het sterkst zijn, kende de sterkste groei met een toename van de detailhandelsverkopen met meer dan 20 procent.

Persoonlijke smaak
Bedrijven zullen hun klanten steeds nauwkeuriger in beeld kunnen brengen. Kunstmatige intelligentie kan helpen bij het aanbieden van suggesties aan zowel kopers als verkopers. Als de eerste succesvol is uitgevoerd, heeft de consument minder kans om iets te kiezen dat niet past of er goed uitziet, en de ondernemer vertrouwt op AI om de populairste artikelen van het seizoen te kiezen. Er is echter een afbreukrisico. Er komt een moment dat de klant zich afgestompt voelt en zich gaat afkeren van dataprofielen die niets aan het toeval overlaten. Zeker als we slimmer en slimmer worden en eerder dan de klant weten wat goed voor ze is. Er moet altijd ruimte blijven voor creativiteit en persoonlijke smaak.

Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Erica Twigt, erica.twigt@kega.nl  op +31 (0)252 750275.