13 april 2017

Magento 2: CMS verbeteringen

Met een marktaandeel van 29% is Magento het meest gebruikte e-commerce platform ter wereld. Verreweg het grootste betreft kleine webshops die gebruik maken van Magento zijn gebaseerd op de community edition maar ook bij de webshops die meer dan $100 mln omzet per jaar doen is Magento met de Enterprise versie de grootste speler. En dat is niet gek, want op gebied van e-commerce functionaliteiten is het een van de meest complete pakketten in de markt. En als functionaliteiten niet beschikbaar zijn dan zijn er vele plugins beschikbaar die het basispakket aanvullen. 
Daar waar Magento veel mogelijkheden biedt op gebied van productbeheer en verkoopoptimalisatie zijn de mogelijkheden op gebied van content management beperkt. Uiteraard is het perfect mogelijk om banners en tekst toe te voegen, maar het gehele proces is behoorlijk arbeidsintensief. Met de komst van versie Enterprise versie 2.1 heeft Magento gelukkig juist op dit gebied belangrijke verbeteringen aangekondigd.  
 

 

CONTENT STAGING
Ten eerste is het versiebeheer van content, of zoals het in Magento heet “Content staging”, volledig vernieuwd. In Magento 1 moest de content opgevoerd worden in een aparte storeview en was het niet mogelijk om een preview van de website in de toekomst te doen. Om deze reden werd het vooruit plannen van content nauwelijks gebruikt en kozen de meeste gebruikers ervoor de aanpassingen te doen bij livegang van de campagne.  Reden voor Magento om deze manier van versiebeheer niet te implementeren in versie 2.0. 
Vanaf Enterprise versie 2.1 is content staging dus terug. Niet langer is het nodig om de content op te voeren in een aparte store view. Per element kun je zien welke versies er zijn, welke versie op dit moment live staat en wanneer toekomstige versies live gaan. Dit versiebeheer werkt met producten, categorieën, CMS pagina’s & blokken maar ook met promotieregels.
 

Het campagne dashboard geeft een duidelijk overzicht van de huidige en toekomstige campagnes, inclusief start en einddatum. Vanuit het dashboard klik je eenvoudig door naar een campagne en zie je welke elementen onderdeel uitmaken van de campagne. Met behulp van de preview functie kun je vervolgens je website op een willekeurige datum in de toekomst bekijken. Vooruitwerken en het beheren van campagnes wordt hiermee dus veel makkelijker

 

 

BLUEFOOT CMS

Een tweede verbetering betreft de indeling van content pagina’s en blokken. Afgelopen jaar heeft Magento het bedrijf achter de extensie Bluefoot CMS overgenomen. De technologie van BlueFoot geeft gebruikers een krachtige set tools die het opvoeren en beheren van content binnen Magento beheersbaar maakt zonder dat er technische vaardigheden nodig zijn. 
Zo worden widgets en banners vervangen door flexibele contentblokken waaraan je eenvoudig content kunt toevoegen met behulp van “drag n drop”. De extensie is beschikbaar voor alle Magento klanten die gebruik maken Enterprise vanaf versie 2.1. Vanaf versie 2.3 wordt de achterliggende technologie volledig geïntegreerd in de kern van Magento en is de extensie niet meer nodig. 
Al met al twee mooie verbeteringen die het plannen en opvoeren van content enorm kunnen vereenvoudigen.

Deze nieuwsitems al gelezen?

Ben jij klaar voor de GDPR? · Kega
Ben jij klaar voor de GDPR? · Kega
13 juni, 2018

Per 25 mei 2018 van kracht De nieuwe AVG is er. En nu? De nieuwe AVG is nu een kleine 3 weken van kracht. Ben jij al vol...

the new consumer demands new retail concepts · Kega
the new consumer demands new retail concepts · Kega
18 april, 2017

The new consumer demands new retail concepts De nieuwe consument eist nieuwe retail concepten We lazen het al in de vori...

a new shoppers's mentality, a new business approach · Kega
a new shoppers's mentality, a new business approach · Kega
18 april, 2017

A new shoppers's mentality, a new business approach Een nieuwe shoppermentaliteit, een nieuwe business approach Niet all...