Per 25 mei 2018 van kracht

De nieuwe AVG is er. En nu?

De nieuwe AVG is nu een kleine 3 weken van kracht. Ben jij al volledig compliant?

Veel bedrijven hebben zich geconcentreerd op de zaken van de wetgeving die het meest in het oog springen. De zichtbare zaken. Dan zijn die alvast geregeld.

  • Nieuwe cookiemelding CHECK
  • Privacy statement CHECK
  • Nieuwe verwerkersovereenkomst CHECK

Zaken die wat minder in het oog springen, maar die misschien nog wel veel belangrijker zijn, verdienen nu volop de aandacht. Denk hierbij vooral aan de nieuwe rechten van de consument en aan de veiligheid van data.  

 

 

 

De kans om data effectiever in te zetten
In de gloednieuwe privacy statement die je op 25 mei online hebt gezet staat bijvoorbeeld dat de consument het recht heeft om vergeten te worden, of om alle data op te vragen die jij bewaart, en dan in een makkelijk leesbaar digitaal format. Heb je er al over nagedacht hoe je aan die rechten kunt voldoen? Mooi startpunt is misschien om eerst eens goed in kaart te brengen waar alle consumentendata nu eigenlijk precies staat. Kun je meteen kijken of alles wel veilig is geregeld.

Meteen een hele mooie kans om je klant beter te leren kennen. De kans om kritisch te kijken naar de data die je nu bewaart en wat je er eigenlijk mee doet. De kans om nieuwe marketing keuzes te maken en veel meer met die data te gaan doen.

De kans om data makkelijk toegankelijk te maken voor marketeers
Ok. Je weet nu waar alle data staat. Wat als er morgen een klant belt die eist dat zij wordt vergeten in alle systemen. Wat is dan je eerste stap? Je hebt 30 dagen de tijd om dit te realiseren. Staan alle processen klaar om om aan de nieuwe rechten van de consument te kunnen voldoen? Voor de Magento Webshop hebben we een manier bedacht om dit snel en met 1 druk op de knop te regelen. En ook veel mail partijen hebben manieren bedacht om dit snel en effectief  uit te voeren. Maar een consument staat vaak in meer databases dan je denkt. Handmatig verwijderen of anonimiseren is vaak een prima oplossing, maar zorg er dan wel voor dat het proces klopt. En dat je ook bij de consument kunt aantonen dat haar gegevens inderdaad vergeten zijn.

 

 

Een kans om dataprocessen onder de loep te nemen en effectiever in te zetten. Te verzamelen in 1 systeem, zodat alle informatie per klant gebundeld is. Dan heb je als marketeer meteen een totaaloverzicht per klant, ben je flexibeler en heb je IT minder vaak nodig. Helemaal fijn omdat je de berichten aan jouw consumenten dan nog veel persoonlijker kunt maken.

De kans om de boel eens flink op te schonen
Veiligheid is ook belangrijk. Niet alleen een beveiligde server. Maar vooral het veilige uitwisselen van gegevens. Hierbij speelt bewustzijn van jou en je collega’s een grote rol. Bij veiligheid hoort ook dat je niet meer data bewaard of verzameld dan nodig is.

Neem alles eens kritisch onder de loep. Breng in kaart welke data je waarom bewaart, waar die vandaan komt en wat je ermee doet. Dit is je kans op focus. Minder ruis. Dat maakt marketing keuzes makkelijker en sneller. Stel basisregels. Hoe lang bewaar je bijvoorbeeld de gegevens van de klant die al 4 jaar niets bij je besteld heeft? Wat doe je met iemand die al 2 jaar geen enkele nieuwsbrief heeft geopend?

De kans om het vertrouwen van je consument terug te winnen
Dat is misschien wel de belangrijkste kans. Zorgen dat je voldoet aan de wetgeving is in essentie niet wat de nieuwe AVG is. De nieuwe AVG biedt vooral kansen om de consument te laten zien dat wij zorgvuldig en zinvol met hun data om kunnen gaan. Niet meer data verzamelen omdat we het kunnen, maar omdat we er een duidelijk doel mee hebben.

Niet mailen naar consumenten omdat we dat volgens de wet net aan mogen. Maar mailen omdat die consument graag mail van ons wil ontvangen. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. De beschikbare data slim en persoonlijk inzetten. En daarmee effectief. De consument ziet en merkt dat we haar daadwerkelijk kennen en ook iets met haar data doen in een veilige omgeving. De consument vertrouwt ons haar data toe, en wij mogen haar ermee verrassen.

Dat is de essentie van de AVG!

Heb je vragen over deze nieuwe wetgeving? Neem dat contact op met Evelien Schrijver, +31 (0) 252 7502 75 of evelien.schrijver@kega.nl.

 

the new consumer demands new retail concepts · Kega
the new consumer demands new retail concepts · Kega
18 april, 2017

The new consumer demands new retail concepts De nieuwe consument eist nieuwe retail concepten We lazen het al in de vori...

Magento 2: CMS verbeteringen | Nieuws · Kega
Magento 2: CMS verbeteringen | Nieuws · Kega
12 april, 2017

13 april 2017 Magento 2: CMS verbeteringen Met een marktaandeel van 29% is Magento het meest gebruikte e-commerce platfo...

click en collect pipoos · Kega
click en collect pipoos · Kega
22 februari, 2021

Kega brengt Pipoos verder met ... & Collect Vanaf woensdag 10 februari mochten niet-essentiële winkels weer verkopen...