Content Marketers, don't forget the Shopping Floor!

Content marketing is binnen veel organisatie vooral (nog) een speeltje van de afdeling online marketing. Toch zijn er uitgebreide mogelijkheden om je content veel breder binnen je retail organisatie te integreren én ook je fysieke winkelvloer te betrekken. Enerzijds - vanzelfsprekend - voor het bereiken van je doelgroep, het creëren extra instore merk- en shoppingexperience en productrelevantie, maar anderzijds zelfs ook voor de creatie van je content.

Voeg waardevolle storytelling toe aan je merkbeleving
Op de winkelvloer is traditioneel vooral veel plek ingeruimd voor product, prijs, promotie en campagne. Inhoudelijke storytelling is vooral een middel dat door personeel wordt ingezet bij een-op-een klantcontact.
Maar ook hier kan content een belangrijke bijdrage leveren aan de shopper journey, door;


 

  1. Waarde toe te voegen aan de shopping en merk experience, dankzij inspirerende (visuele) storytelling (optimaliseren van de merkperceptie);
  2. Inspiratie te bieden over trends en toepassingen, in de vorm curatie, inspiratie (upsell, cross sell);
  3. Gemak en overzicht te bieden, bijvoorbeeld via to-do en to-buy lijstjes (guided selling).


Maak het persoonlijk en hyper relevant
Digitale devices leggen een belangrijke brug tussen de content en de shopper. Vanzelfsprekend zijn digital signage tools - screens, tablets, projectie - een interessante manier om je content (relatief) dynamisch naar de winkelvloer te brengen, maar, zoals we in de vorige paragraaf al aanhaalden, stelt met name de smartphone je - in combinatie met location based services - in staat om je ontvangers extra relevant en persoonlijk te bereiken.

Foot Locker’s tovert z’n winkels om tot sneaker musea
Neem Foot Locker, dat in Amerika 300 winkels omtoverde tot “sneaker musea”. Bezoekers met een Foot Locker app op hun smartphone kregen via beacon herkenning een notificatie om een audiotour langs een aantal iconische sneakers te volgen. NBA sterren, footwear designers en andere celebrities vertelden - allemaal op hun eigen wijze - over de achtergronden van de speciaal gecureerde sneakers, die allemaal op speciale plekken in de stores werden geëxposeerd.

Een slimme content marketing campagne, die meerwaarde voor de shopper ervaring geeft, op eigentijdse wijze productinformatie aantrekkelijker en rijker maakt én conversie stimuleert.

 

Een slimme content marketing campagne, die meerwaarde voor de shopper ervaring geeft, op eigentijdse wijze productinformatie aantrekkelijker en rijker maakt én conversie stimuleert.

Kohl’s maakt indruk met persoonlijke relevantie
In de combinatie van smartphone, app en location based services zijn nog meer interessante kansen te ontdekken. Zo introduceerde Kohl’s Department stores een consumenten app met een speciale Store Tools setting, specifiek gericht op het verrijken en vereenvoudigen van de instore experience. De meest in het oog springende feature is het indoor positioning system, dat de specifieke locatie van elke shopper trackt en hier de op dat moment meest relevante content op kan afstemmen. Wandel je over de vrouwenafdeling, dan inspireert de app je met de laatste fashion trends en kan dit bovendien direct koppelen aan je aankoopgeschiedenis en spaarsaldo, om je direct ook een aanbod op maat te doen. Een prachtige mix van inspiratie en conversie, persoonlijk en relevant.

Bijenkorf Room on the Roof - Een content marketing vergezicht
Een prachtig voorbeeld van het integreren van de fysieke winkelvloer binnen de mix van storytelling, online marketing & PR is het Room on the Roof concept van Bijenkorf Amsterdam, in samenwerking met het Rijksmuseum.
Hoog boven hun iconische Amsterdamse department store prijkt een pittoresk torentje, een plek die speciaal is ingericht als een creatief atelier, waar Nederlandse kunstenaars worden uitgenodigd om uniek werk te creëren en dit vervolgens online én op de winkelvloer te exposeren.

Bijenkorf creëert niet alleen reportages rond de kunstenaars en hun werk in de tijd die ze in de kamer doorbrengen, die online gepubliceerd worden en PR-wise worden uitgenut, maar integreert de Room on the Roof ook veel verder binnen hun department store.

Zo exposeerde ze het werk Seven bars of gold, dripped Sarah van Sonsbeeck enkele weken in hun etalage, speelden ze de muziek van Wouter Hamel en Benjamin Herman af in hun paskamers, werden de shopping bags van kunstenaar Rop van Mierlo aan klanten uitgedeeld en kregen klanten tijdens de opening van de volledig vernieuwd designer afdelingen een unieke gesigneerde tekening van mode illustrator Piet Paris cadeau, bij hun aankopen.

Het nieuwste wapenfeit is een permanente VR expositie van het werk ‘Drawing Room’ van Jan Rothuizen, in het cafe van de department store: de virtuele experience laat je via de Oculus Rift VR brillen binnenstappen in een handgemaakt 360* panorama van Amsterdam en werd zelfs bekroond met een IDFA award.

Bijenkorf appelleert met hun Room on the Roof concept niet alleen aan inspirerende merkwaarden als creativiteit, authenticiteit, expressie, kunstzinnigheid en goede smaak, maar illustreert vooral ook hoe je een inspirerende én activerende mix kunt maken van online content marketing, PR, instore experience en shopper activatie.

De bottom line
Langzaam maar zeker ontdekken content marketeers en (digitale) storytellers steeds meer de winkelvloer als podium voor hun content. Dankzij connected touchpoints als smartphones, digital signage netwerken en VR oplossingen ontstaan cases die persoonlijke relevantie en immersive experiences mixen tot inspirerende concepten, die direct waarde toevoegen aan product, merk én shopping experience. Content is king en de grenzen van het kingdom worden steeds verder verlegd.

Deze blogposts al gelezen?