Discover your Retail Relevance

Retail is een dynamische sector.  Snel reageren , kansen benutten, op het laatste moment nog even alle promoties omgooien. De dagelijkse gang van zaken bij de gemiddelde winkelketen. 

Maar retail is ook op een andere manier dynamisch, er is de afgelopen jaren immers veel veranderd. De opkomst van het online shoppen en de financiële en economische crisis hebben de markt flink opgeschud en structureel veranderd.  Niet alle bestaande bedrijven hebben deze verandering in de markt goed doorstaan. Er ging een groot aantal retailers failliet, maar tegelijkertijd ontstonden ook weer nieuwe concepten en bedrijven. 

De markt staat nog steeds niet stil, de veranderingen gaan door. Afgelopen jaar kwamen er 26.000 banen bij in de retailsector. Goed nieuws! Alleen is geen van deze banen gecreëerd in een fysieke winkel. Daar verdwenen er zelfs 21.000. Waar dan wel? In distributiecentra, bij e-commerce teams en bij afdelingen die zich bezighouden met klantondersteuning. Winkels zijn steeds minder gericht op pure verkoop, maar meer op klantgerichtheid en service.


Voor de keiharde verkoper is steeds minder plaats. Er zijn dus niet alleen minder mensen nodig in de winkels, maar ook andere types.

CROSSING BORDERS
Het economisch beleid van de EU is de afgelopen jaren onder andere gericht geweest op het vereenvoudigen van winkelen over de grens (cross border shopping). De wetten en regels met betrekking tot economisch verkeer in de verschillende landen zijn op elkaar afgestemd waardoor veel obstakels weggenomen zijn.  Dat zien we ook terug in het koopgedrag van Nederlanders. Meer dan een derde van Nederlanders kocht afgelopen jaar een of meerdere keren iets in het buitenland. Het merendeel doet dit bij webshops zoals Amazon.de maar ook voor badkamers en vuurwerk gaan Nederlanders massaal de grens over.  Opvallend is ook de groei van de aankopen die Nederlanders doen bij webshops van buiten de EU en dan met name China. In 2015 besteedden Nederlanders ruim een half miljard Euro in webshops buiten Nederland, 25% hiervan in China. De lage prijzen van winkels zoals Ali Express als ook de subsidiëring van de verzendkosten door de Chinese overheid zorgen voor een snelle groei. Aan de andere kant zien we ook dat buitenlandse concurrenten zich steeds meer in Nederland vestigen. In de hoofdwinkelcentra zijn gaten die vielen door de faillisementen van Nederlandse ketens razendsnel opgevuld door buitenlandse ketens. 

Alleen al in 2015 traden 18 nieuwe ketens toe waaronder:  Søstrene Grene, Bolia en Sandro. H&M, JD.sports, maar vooral Inditex met ketens zoals Zara, Berschka, Pull&bear, Massimo Dutti en Stradivarius,  groeiden afgelopen jaren explosief en met grote stappen. Onlangs maakte Inditex bekend dat ze 4000m2  extra in het vernieuwde Hoog Catharijne gaan huren.

Ook buiten de winkelstraat, in de doe-het-zelf markt bijvoorbeeld, veroveren buitenlandse spelers terrein. Ondanks rechtszaken van bestaande marktpartijen openden zowel Hornbach als Bauhaus nieuwe weidewinkels in Nederland.

Meer en meer van de bestedingen van Nederlandse consument komt dus terecht bij buitenlandse partijen.

VERANDEREND WINKELPATROON
Ook in de winkelstraat verandert veel. Na jaren van stijging nam in 2016 voor het eerst het aantal leegstaande winkelpanden weer af.  Dit betekent alleen niet dat er meer winkels bijkomen, veel leegstaande panden krijgen een andere bestemming. Zo werden er afgelopen jaar 500 panden omgebouwd tot bijvoorbeeld woningen en zijn in ruim 1000 panden nu horecazaken gevestigd. De gemeenten en de vastgoedsector maken dus werk van de afspraken die zijn gemaakt in de retailagenda van 2015 om de winkelstraten toekomstbestendig te maken. Dit betekent dus minder winkels en minder winkelgebieden.


Maar niet alleen nemen winkels in aantallen af, ze veranderen ook. Markthallen in Rotterdam en Amsterdam en Albert Heijn en Jumbo die Food Markets openen. Concepten die we enkele jaren geleden nog niet zagen. Maar niet alleen in food zien we dat ketens grotere winkels, flagship stores, openen A1 locaties. Winkels, vaak met een volledig assortiment en vooral veel merkbeleving.

Aan de andere kant zien we dat ketens ook kiezen voor vestigingen met minder vierkante meters met een beperkt assortiment. Deze zijn vaak te vinden in de kleinere steden en dorpen. Met behulp van in-store kiosks wordt dan vaak toch het hele assortiment aangeboden. Bij de bouwmarkten zien we precies het tegenovergestelde: Naast de grote weidewinkels openden Gamma en Praxis kleine winkels met een beperkt assortiment in enkele steden. Iets dat een woonwinkel als IKEA in het buitenland ook al op verschillende plaatsen gedaan heeft.

Als laatste neemt ook het aantal outletcenters in Nederland ook toe. Naast Batavia Stad en Rosada in Roermond heeft de Gemeenteraad van Zoetermeer inmiddels akkoord gegeven voor een Outletcenter in die stad. De toename van deze outletcentra zet de bestaande winkelcentra zwaar onder druk.

VERANDERENDE PRIJSSTRATEGIEËN
In december 2016 liet gezondheidswinkelketen GNC weten al zijn 4400 winkels een dag te sluiten om het prijsbeleid in de winkels te veranderen. Volgens het bedrijf was het verdienmodel achterhaald, waren de prijzen en kortingen verwarrend en waren deze online en offline niet hetzelfde. Een van de redenen die GNC opgaf voor de verandering is dat de prijzen in de markt vrijwel volledig transparant zijn.  Veel klanten hebben een smartphone en vergelijken de prijzen van producten ter plekke. 

Maar ook in eigen land spelen dit soort zaken. Zo kondigde Formido aan te gaan werken met “elke dag redelijke prijzen” en van de,  bij bouwmarkten  welbekende, kortingsbonnen af te stappen.  Ook hier is de markttransparantie de belangrijkste reden om het prijsbeleid aan te passen.

Maar niet alleen (prijs)transparantie is een reden om de prijsstrategie te veranderen. Het succes van ketens als Action, Lidl en op=op voordeelshop dwingt concurrenten scherp op de prijsstelling te letten. In het Verenigd Koninkrijk is onderzoek gedaan naar de groei van de discounters. Hierbij valt op dat de discounters vooral groeien in tijden van economische crisis, maar dit marktaandeel niet meer inleveren op moment dat de crisis voorbij is.

RELEVANTIE
Bovenstaande zijn voorbeelden van ontwikkelingen die nu plaatsvinden en die de markt veranderen. En zeker in een veranderende markt geldt dat retailers zich de vraag moeten stellen: “Hoe blijf ik relevant?” En: “Hoe kan ik blijvend waarde toevoegen en me daarmee onderscheiden?”

Dat onderscheiden kan uiteraard op vele manieren. In onze blog kiezen wij voor actuele onderwerpen waar je op dit moment als retailer het verschil mee kunt maken. Te weten: vernieuwing van shopping concepten, goed getraind personeel en actuele, relevante content.

Deze blogposts al gelezen?
 

Retail is getting a digital heart · Kega
Retail is getting a digital heart · Kega
18 april, 2017

Retail is getting a digital heart Retail krijgt steeds meer een digitaal hart Onder aanvoering van retailbrands met een ...

Discover your Retail Relevance · Kega
Discover your Retail Relevance · Kega
9 april, 2017

Reinventing retail Kega publicatie 2018 - Reinventing Retail Retail heeft de afgelopen jaren turbulente tijden gekend. M...

Ordering quickly by smiling · Kega
Ordering quickly by smiling · Kega
2 april, 2018

Ordering quickly by smiling Zin in een hamburger? Loop naar binnen, naar de kiosk, lach, bestel en start met het verdien...