Visual Content opens up your eyes

Eigen fotografie, animatie of video toevoegen aan je content duur en onnodig? Cijfers laten zien dat content met afbeeldingen 94 % meer views krijgt dan content zonder. Alleen al het woord ‘video’ in de onderwerpsregel gebruiken, betekent al een 19 % hogere openingsrate en een 65 % hogere clickthrough. Maar aangezien deze ‘trend’ op contentgebied wetenschappelijk is te verklaren is, is deze trend toch echt ‘here to stay’.

A feast for the eyes
Wanneer mensen informatie horen, zullen ze drie dagen later nog slechts 10 % van de informatie kunnen reproduceren. Wanneer er echter relevant beeld aan te pas komt  is dat na drie dagen nog 65 %. Dat heeft alles te maken met het feit dat bijna de helft van je hersenen gericht is op visuele verwerking van informatie. Het voordeel van het verwerken van beelden is dat we in minder dan een tiende van een seconde een gevoel erbij krijgen: “begrijp ik deze informatie?”, “wil ik verder lezen/kijken?”
 


Bij lezen duurt dit veel langer en moet je vaak eerst een hele alinea lezen. Dit wettenschappelijke ‘bewijs’ toegevoegd aan de snelle maatschappij van nu, maakt dat we graag content snel scannen op beeldmateriaal. Visuals zijn nou eenmaal gemakkelijk te begrijpen, roepen emotie op en worden daarom eenvoudig gedeeld met anderen. En als retailer kun je van die laatste eigenschap dan weer handig gebruik maken.

Cookie or Crème?
Visual content hoeft niet alleen ingezet te worden om je boodschap te ondersteunen. Visual content kan ook bijna een doel op zich zijn. Neem Oreo bijvoorbeeld; bekend om het zwarte koekje, de witte crème en de blauwe verpakking. Deze productherkenbaarheid vráágt bijna om een op visuals gerichte campagne. Zo startte Oreo tijdens de Super Bowl van 2013 het ‘Cookie vs. Crème debate’, een zes weken durende campagne waarbij consumenten gevraagd werden welk deel van de Oreo ze het lekkerst vonden. Consumenten konden een foto inzenden, die ze zelf mooi vonden: van hun huisdier tot gewoon een mooi voorwerp. Om vervolgens aan te geven hoe ze deze zouden willen zien: in koek of in crème. Oreo selecteerde ingezonden beelden die door ‘cookie artists’ in koek of crème werden uitgevoerd. Ware mini kunstwerkjes die gretig gedeeld werden door de Oreo-fans. In slechts enkele dagen groeide Oreo’s Instagram account van 2.200 tot ruim 56.000 volgers.
Het was een slimme zet van Oreo om niet van de fans te verwachten dat ze zelf de kunstwerken moesten maken. Daarmee zou de drempel om mee te doen te hoog worden. Toch voelde de inbreng van de fans als groot; zij hadden immers aangegeven welke beelden ze het liefst vereeuwigd zagen. En dit was genoeg reden om de beelden te delen met anderen. De visual content of Oreo was de ‘talk of the town’.

Deze blogposts al gelezen?
11 teamsports Berlijn maakt van shoppen volkssport nummer 1

Digital signage Hunkemöller · Kega
Digital signage Hunkemöller · Kega
28 augustus, 2016

DIGITAL SIGNAGE HUNKEMOLLER Ontwikkelen digitale content voor de screens in de winkel en etalages Hunkemöller is in 1886...

ANWB omnichannel · Kega
ANWB omnichannel · Kega
4 juli, 2016

OMNICHANNEL STRATEGIE ANWB Long tail toegankelijk maken vanuit de ANWB-winkel De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond A...

FRED & SHABBIES · Kega
FRED & SHABBIES · Kega
24 september, 2017

Ontwikkeling webshop strategie Contentplan voor Fred de la Bretonière en Shabbies De twee merken van Fred: Fred de la Br...