EMAILSTRATEGIE
TERSTAL

emailstrategie terstal

Meer rendement uit e-mail

TerStal biedt in ruim 200 winkels in Nederland en een webshop mode voor de hele familie voor een kleine prijs. De collectie is uitgebreid en wisselt snel. Op die manier kan terStal flexibel inspelen op alle modetrends. Naast de seizoensgebonden collectie heeft terStal ook de Vast Voordeel collectie, artikelen van een goede kwaliteit voor altijd de laagste prijs.

De retailer kan rekenen op een trouwe klantenkring. Door een slimme inzet van alle communicatiemiddelen probeert terStal haar klanten zowel online als offline in ieder seizoen iets bij terStal te laten vinden. E-mailmarketing speelt daarbij een hoofdrol.

DE OPDRACHT

Maak samen met terStal een e-mailstrategie die ervoor zorgt dat nieuwsbrieflezers klanten worden, dat nieuwe klanten snel nog een tweede aankoop doen en dat vaste klanten meer kopen en langer klant blijven.  

 


DE AANPAK

Kega heeft samen met terStal de doelstellingen voor E-mailmarketing voor de komende 2 jaar bepaald. Op basis daarvan heeft Kega een plan van aanpak geschreven. In dit plan is aandacht voor een aantal quick wins, die direct meer rendement opleveren. Daarnaast geeft het plan een focus op de lange termijn. Het plan is geen statisch pak papier, maar een dynamische mix van workshops, presentaties en actiepuntenlijsten.

Iedere 2 maanden is er een meeting in Almelo, waarbij Kega en terStal actief met het plan in de weer gaan. Resultaten worden besproken, plannen worden op basis van die resultaten bijgesteld en de nieuwe actiepunten worden verdeeld.

DE OPLOSSING

De online aankopen, de offline aankopen, en de klantkaartaanmeldingen worden allemaal ingelezen in de E-maildatabase. Deze data is geanalyseerd en in een duidelijk dashboard gezet om zo een goede inkijk te geven in het gedrag en de interesses van de klanten en nieuwsbrief lezers. Dit maakt het mogelijk om te kiezen en segmenten te benoemen.

De segmenten zijn opgenomen in de e-mailkalender. In deze kalender worden alle e-mailingen voor het komende kwartaal ingepland, zodat overzicht ontstaat en inzicht in het verhaal dat aan ieder segment verteld wordt.



Goede content is gewaarborgd, regelmatig contact met de doelgroep is gewaarborgd en er is ruimte om tests in te plannen. Iedere E-mail is een kans om meer te leren van de doelgroep. Tests op basis van tijd, tekst, beeld en landignspagina zorgen voor een continue verbetering van het effect van de e-mailmarketing.

Naast het zenden van E-mails aan de verschillende segmenten worden automatische campagnes op basis van gedrag in gezet. Denk hierbij onder andere aan:

  • Welkomstcampagne voor nieuwsbrieflezers en klantkaarthouders
  • Verlaten winkelcampagne
  • Inactieve klanten en lezers heractiveren
  • Nieuwe klanten snel een herhaalaankoop laten doen

De ontvanger krijgt een persoonlijk bericht op maat dat helemaal inspringt op de situatie en de persoon zelf. Het meereffect van deze berichten is groot.

Op een aantal momenten per jaar krijgt het werven van nieuwsbrieflezers in de winkels een actieve impuls met hulp van een online kras en win actie. Online wordt op diverse pagina’s een passende pop up ingezet. Daaraast wordt slim omgegaan met de communicatiemomenten die er nu al zijn met klanten. Niet iedere klant geeft meteen een opt- in af. In de orderbevestiging wordt daarom een dynamisch blok getoond aan iedereen die nog geen opt-in heeft afgegeven. Ditzelfde blok wordt getoond in de inschrijfbevestiging voor klantkaarthouders.

 

HET RESULTAAT

  • De e-mailkalender is de leidraad bij de inzet van e-mailmarketing, zodat er een duidelijk verhaal aan de consument wordt verteld.
  • De resultaten worden actief bijgehouden in een dashboard. Dit levert inzicht op waar meteen iets mee gedaan wordt.
  • Iedere mail wordt steeds beter afgestemd op de lezer.
  • De acties hebben de database aanzienlijk uitgebreid en ook inactieve lezers worden op tijd weer aan het lezen gebracht.
  • Er lopen een groot aantal 1-op-1 campagnes die op basis van het gedrag van de terStal klant worden verzonden.
  • E-mail marketing groeit in haar aandeel in de omzet van terStal.