Battle of
the stimuli

COLUMN /
Mike van der hulst

Het is een drukke wereld, dat weten we allemaal, tel maar eens de aantal keren dat je wordt onderbroken tijdens het lezen van dit kleine stukje tekst. Als we het hebben over het aantal stimuli, dan is het verschil tussen het jaar 1553 en 2018 gigantisch. Een leven lang aan stimuli in de middeleeuwen, daar heb je in de hedendaagse wereld maar 3 maanden voor nodig. Het is dan ook alleen maar logisch dat retailers alles proberen voor dat kleine beetje aandacht, maar hoeveel blijft nou echt hangen als gemiddeld 90% van alle stimuli eruit wordt gefilterd?

Laten we apps als voorbeeld nemen. Wist je dat na het installeren van een app, maar 10% van deze apps nog steeds in gebruik zijn na drie maanden? Nog erger, ongeveer 75% van de gebruikers maakt nooit meer gebruikt van de app binnen 72 uur na installatie. Neem je eigen smartphone maar als voorbeeld, ik weet zeker dat je recentelijk minder dan 30% van de geïnstalleerde apps heb gebruikt.

Dat gezegd hebbende, wat zegt het aantal downloads over hoe succesvol een app is? Voor mij, in deze tijd, draait het allemaal om het laten tellen van elk moment. Ik wil dat de mensen terugkomen, ik wil fans, geen downloads.

Bij Kega hebben we verschillende apps en spenderen een hoop tijd om het gebruik ervan te meten. Ik ben dan ook erg trots op het feit dat gemiddeld 75% van onze gebruikers onze apps dagelijks gebruiken. Een van de basisprincipes die we gebruiken om dat te bereiken is om voor elke app stil te staan bij de daily habit loop (Charles Duhigg) van de gebruikers. Is er een reden om dagelijks terug te komen naar de app? Nee? Waarom dan überhaupt een app?

Geloof mij, het creëren en lanceren van een app is makkelijk, het voor elkaar krijgen dat de app na drie maanden nog relevant is en bij voorkeur zelfs nog relevanter, is het moeilijke deel. Helaas hoor ik steeds vaker het verhaal dat retailers een solution aanschaffen, om deze vervolgens aan na 6 maanden aan de kant te schuiven. Sinds wanneer is dit de nieuwe standaard?

In een wereld vol met stimuli, wil je niet hebben dat jouw boodschap eruit wordt gefilterd. We moeten de vissersmentaliteit, van het steeds maar toevoegen van meer stimuli en hopen op het beste, veranderen in een jagersmentaliteit waarin wordt geprobeerd om elk moment te laten tellen. Toegegeven, dat is niet makkelijk, het neemt veel tijd in beslag en er komt veel ‘trial and error’ bij kijken. Het is in wezen een kunst die de moeite waard is om te leren.

En… Hoe vaak ben je onderbroken?

B8ta: always in the test phase · Kega
B8ta: always in the test phase · Kega
2 april, 2018

B8ta: always in the test phase Het Amerikaans b8ta introduceert een innovatief retail model: retail as a service. Niet h...

Kega
Kega
4 april, 2017

How “Big” is the Big Data in retail? COLUMN / Evelien Schrijver Het verzamelen van veel data is zo ontzettend eenvoudig....