De opkomst van
ECM systemen

Zoals in het voorgaande hoofdstuk te lezen is, zijn er verschillende bedrijven, waaronder PepsiCO, die hun  contentstrategie  centraal hebben gesteld in hun algemene bedrijfsstrategie.  Sterker nog , de Jyskebank (DK) heeft z’n bedrijfsmodel volledig aangepast door een eigen tv- zender met financieel nieuws te beginnen.

Dit zijn uiteraard prachtige voorbeelden die tot de verbeelding spreken, maar de dagelijkse praktijk in de retailsector staat hier ver van af.  Directies en MT’s zijn vaak niet overtuigd van de toegevoegde waarde van goede content, ook wel ongestructureerde informatie genoemd,  voor hun bedrijf. Hierdoor durven ze niet dit soort radicale keuzes te maken en is content vaak zelfs een ondergeschoven kindje.

 

Maar ook bij de retailers die wel beseffen dat content anno 2017 integraal onderdeel uit moet maken van de (marketing) strategie hebben vaak weinig mensen en middelen (resources) beschikbaar. Het creëren en opvoeren van content voor een website in één taal en voor één device (bijv. desktop) is nog te doen voor één of enkele personen. Maar zodra de content opgevoerd moet worden in meerdere talen, voor meerdere landen en ook nog eens aangepast moet worden aan de verschillende schermformaten (viewports) wordt het proces al snel onbeheersbaar. Laat staan als diezelfde content ook gebruikt wordt in off-site marketingcampagnes of in de fysieke winkels.

Een enterprise content managent systeem (ECM) kan in dit geval een goede oplossing zijn.  Je kunt het vergelijken met een PIM (Product information Management) systeem maar dan gericht op ongestructureerde informatie die niet in een database vastgelegd kan worden. Hierbij kan het gaan om (campagne) afbeeldingen, video’s, audiofragmenten, maar ook bijvoorbeeld Office documenten of pdf’s.  

Door het gebruik van een ECM kun je content sneller gereed maken voor meerdere kanalen en tegelijkertijd kan het een besparing op personeelskosten opleveren.

Deze blogposts al gelezen?

Retail is getting a digital heart · Kega
Retail is getting a digital heart · Kega
18 april, 2017

Retail is getting a digital heart Retail krijgt steeds meer een digitaal hart Onder aanvoering van retailbrands met een ...

Retail bite Rockar · Kega
Retail bite Rockar · Kega
13 juni, 2016

Rockar Disrupting car buying process Disrupting the car buying process Samen met Hyundai zet Rockar de autoverkoop op z’...