COMPOSABLE COMMERCE

Vier redenen waarom Composable Commerce dé toekomst van Digital &
E-commerce is

Gebruiksvriendelijk, snel en samengesteld naar jouw wens. Als je in digital commerce werkzaam bent kan het onderwerp ‘Composable Commerce’ je haast niet ontgaan zijn. Op bijna iedere website van commerce software leveranciers of implementatie partners kun je de term terugvinden. Maar wat is ‘Composable Commerce’ precies en wat zijn belangrijke redenen om de stap naar deze aanpak te maken? 

Om hier meer duidelijkheid over te geven benoemen wij in dit artikel 4 concrete voordelen die een “Composable” strategie met zich meebrengt.

1. Composable commerce is gebaseerd op de laatste technologieën

De toepassingen binnen een composable strategie zijn gebaseerd op een aantal bestaande technologieën die samengevat worden als MACH. Ze zijn opgebouwd uit Microservices, alle functionaliteiten zijn beschikbaar via API's, de applicaties zijn cloud based (SaaS) en de interface die gebruikers zien staat los van alle achterliggende techniek. Dit wordt ook wel Headless genoemd. Het voordeel van het gebruik van de laatste technologieën, is dat je een future-proof platform als fundering legt.

2. Het is modulair en flexibel

De composable technologie maakt het mogelijk om digital commerce oplossingen modulair op te bouwen, waardoor een Vendor lock-in tot het verleden behoort. Er kan namelijk per functionaliteit gekozen worden voor de best passende leverancier die het best op jouw wensen en klantbehoefte aansluit. De modulaire aanpak zorgt er ook voor dat het veel eenvoudiger is om per functionaliteit van leverancier te wisselen, dit is bij een all-in-one platform niet mogelijk.

 

3. Snellere time to market

Doordat het mogelijk wordt om met minimale impact één onderdeel van de oplossing te vervangen, wordt ook de time-to-market flink korter. Vrijwel alle onderdelen kunnen namelijk apart ontwikkeld, getest en gereleased worden doordat de programmeercode van de individuele onderdelen elkaar niet raakt. In een invloedrijk artikel schrijft Gartner hierover: “By 2023, organizations that have adopted a composable approach will outpace the competition by 80% in the speed of new feature implementation.”  

4Met composable commerce geen time consuming big-bang migraties meer

De mogelijkheid om functionaliteiten één voor één te vervangen zorgt er ook voor dat het in één keer vervangen van een digital commerce platform niet meer nodig is: Dit kan geleidelijk aan over een langere tijd gebeuren. Bij de migratie van een compleet traditioneel commerce platform, loopt de druk op afdelingen zoals E-Commerce en IT hoog op. Bij vervanging in delen wordt deze belasting van het personeel veel beter verdeeld. Ditzelfde geldt voor de investering, ook deze kan over langere periode verspreid worden.   

Het vervangen in delen is ook mogelijk bij traditionele commerce platformen door gebruik te maken van de zogenaamde "Strangler" methode. Het is namelijk ook mogelijk om bestaande commerce platformen headless te maken. Zodra de gebruikersinterface los (headless) is gekoppeld van de techniek aan de achterkant, kunnen de verschillende onderdelen vervangen worden. Aan het begin van het proces levert het bestaande platform nog bijna alle functionaliteiten, gedurende de migratie wordt dit steeds minder totdat er op een gegeven moment het volledige platform vervangen is.

  “By 2023, organizations that have adopted a composable approach will outpace the competition by 80% in the speed of new feature implementation.” 
 

Is composable commerce ook voor jou weggelegd?

Benieuwd hoe we jouw digitale platform composable kunnen maken?

Neem snel contact met ons op voor vrijblijvend advies!

 

 

Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
26 september, 2023

COMPOSABLE COMMERCE Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt De implementatie van een composable commerce...

Corona communicatie tips & trics · Kega
Corona communicatie tips & trics · Kega
17 maart, 2020

Tips voor retailers voor communicatie in crisistijd Coronavirus & de impact op je communicatie met je medewerker In ...