3 tips om jouw content te delen

Een aardverschuiving op online verkopen – Deel 3

Zowel persoonlijk als zakelijk voelen we de gevolgen van de genomen corona-maatregelen. Vorige week sloten al tal van winkelketens hun deuren en iedere dag volgen er meer. En dan zijn er nog de dagelijkse geruchten over het sluiten van de niet-essentiële winkels door het kabinet. Deze tijd zorgt voor een ongelofelijke druk op het traditionele retailkanaal maar tegelijkertijd een ongelofelijke werkdruk op de online shops. We kunnen rustig spreken van een aardverschuiving!

Met deze online transitie staan retailers voor diverse uitdagingen. Er komt een nieuwe shoppersgroep online die voorheen vooral in de fysieke omgeving kocht, het distribueren van content verandert en er zijn online verkoopactiviteiten nodig om conversie te verhogen.

Kega zal de komende dagen tips delen voor deze online uitdagingen. Iedere dag behandelen we een van de uitdagingen om jou als retailer op weg te helpen. Vandaag het laatste onderwerp, het delen van je online content.
 

1. Verrijk je online content
Mensen hebben meer tijd en spenderen deze ook meer online. Niet voor niets brengt Facebook haar videokwaliteit terug. Consumenten zijn op zoek naar vermaak en willen dan ook graag verrast willen worden in deze saaie periode. Jouw content is daar ideaal voor; Bekijk welke mogelijkheden er zijn om jouw online content te verrijken met video’s of extra informatie. De tijd die online gebrowsed wordt is langer en er zal dan ook meer tijd zijn om producten te bekijken en te beleven. Wellicht dat het eigen winkelpersoneel content kan maken of input hiervoor geven. Of zet een livestream op vanuit de winkel waar je ieder dag producten uit je winkel behandelt gelieerd aan een bepaald thema behandelt. Deze content kan vervolgens ook weer hergebruikt worden om gesegmenteerd aan je vaste klanten te sturen.

De extra content kan middels nieuwsbrieven worden gedeeld maar ook via de social kanalen worden uitgezet. Dit is hét moment dat consumenten de tijd nemen om jouw producten te beleven.

2. Creëer workshops (eventueel met influencers)
Jouw producten vervullen een behoefte bij de koper, de invulling van deze behoeften is in deze tijd anders dan in een normale periode. Als retailer kan je jouw klanten en fans helpen om een nieuwe invulling te geven aan deze behoefte. Of hen te inspireren met de mogelijkheden die jouw producten bieden. 
Dit kan je bijvoorbeeld doen door het opzetten van online workshops waarin jouw producten een rol spelen. Deze workshops kun je natuurlijk zelf opzetten en invullen maar je kan dit ook met je fans of partners doen. Of influencers waarmee je een samenwerking hebt. Voor bijna iedere productgroep zijn wel dergelijke workshops te bedenken: styling workshops, kookworkshops, knutselworkshops, work-outs maar ook een online voorleesmiddag (zoals Bol.com heeft opgezet).
 

Vanuit deze workshops ontstaan verkoopkansen voor de producten die de hoofd- of bijrol hebben in deze video’s. Zet deze prominent in je shop neer zodat klanten ze makkelijk kunnen vinden. Zorg er vice versa voor dat op de product detailpagina’s deze workshops ook staan voor extra inspiratie. De content kan je natuurlijk delen in de social kanalen en in nieuwsbrieven naar de juiste doelgroepen gestuurd worden. 

3. Gebruik marketplaces voor een groter bereik
Consumenten die online kopen gaan niet alleen naar jouw webshop maar zoeken ook de grote namen op. Bol.com, Wehkamp, Amazon, etc. zien een enorme toename aan bezoekers, dit zijn de webshops waar consumenten vertrouwen in hebben. Het zijn ook de sites die jouw als shop de kans geven om hierop te verkopen. Weliswaar tegen een verkoopfee. Deze is hoger dan een klik in een Adwords campagne maar je betaalt alleen per verkoop en daardoor onder aan de streep voordeliger dan een Adwords-campagne.
Het is aannemelijk dat met het wegvallen van je fysieke verkoopkanaal de magazijnen behoorlijk vol zitten, het is dus verstandig om dit assortiment op zoveel mogelijk afzetkanalen aan te bieden. 

Technisch zijn er verschillende oplossingen om je producten in een keer op verschillende marketplaces aan te bieden. Dat is wel zo efficiënt…Onze tips kunnen retailers helpen om de komende tijd hun online verkopen te laten groeien. Alternatieve manieren van content delen is hierbij verstandig. Kijk hierbij goed hoe jouw producten voor extra content kunnen zorgen en hoe deze content jouw kopersgroep bereikt. Veel van je klanten zullen zich in deze tijd vervelen, help ze met inspiratie om de dagelijkse sleur te verbreken.

Kega staat klaar om mee te denken over je online verkoopstrategie en heeft designers in de startblokken staan om te helpen nieuwe kopers zich te laten thuis voelen op jouw webshop. Bel ons via +31 (0)252 750 275 of mail naar info@kega.nl om te bespreken wat wij voor jouw online verkopen kunnen betekenen.

De andere delen in de serie al gelezen?

3 tips om online verkopen te stimuleren · Kega
3 tips om online verkopen te stimuleren · Kega
25 maart, 2020

3 tips om vertrouwen bij nieuwe kopers te wekken Een aardverschuiving op online verkopen – deel 2 Zowel persoonlijk als ...

3 tips om online verkopen te stimuleren · Kega
3 tips om online verkopen te stimuleren · Kega
23 maart, 2020

3 tips om online verkopen te stimuleren Een aardverschuiving op online verkopen - deel 1 Zowel persoonlijk als zakelijk ...

5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
18 maart, 2020

5 tips om je omnichannel organisatie beter te benutten Volle schappen en lege winkelstraten! In de retailsector zijn we ...