COMPOSABLE COMMERCE

Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt

De implementatie van een composable commerce strategie heeft veel voordelen voor bedrijven: Flexibiliteit, wendbaarheid, een snelle time-to-market en nooit meer een volledige replatforming van je digital commerce oplossing.  

Maar dat laatste is de overstap van een traditioneel Digital Commerce platform naar een volledig op MACH-architectuur gebaseerd platform wel. Zo'n Big-Bang migratie vraagt veel resources van een organisatie en brengt de nodige risico's met zich mee. De e-commerce "boom" tijdens de corona pandemie zorgde ervoor dat bedrijven voldoende middelen hadden om deze stap toch te nemen. 

Think Big start small

Het afgelopen jaar is de groei in de markt afgevlakt en de rente flink gestegen waardoor bedrijven een stuk voorzichtiger zijn geworden met investeringen in digital commerce. De wens van een snelle frontend en meer flexibiliteit blijft, maar de stap naar een volledig nieuw platform is op dit moment voor veel bedrijven te groot. Steeds meer partijen kiezen daarom voor een geleidelijke overgang waarbij belangrijke delen van het bestaande commerce platform behouden blijven. Oftewel: Think Big start small. 

Headless first

Uitgangspunt van zo'n oplossing is een moderne headless frontend, het deel dat de gebruikers zien, die via API's communiceert met verschillende backend systemen waaronder het bestaande digital commerce platform.  Aan het begin van het migratie traject is het bestaande platform verantwoordelijk voor het belangrijkste deel van de functionaliteit en vormen de op MACH gebaseerde diensten maar een klein deel van de oplossing.

Gedurende het migratietraject, dat maanden of zelfs jaren kan duren, wordt het bestaande commerce platform steeds verder uitgekleed totdat alle functionele gebieden zijn vervangen door moderne varianten. Dit wordt ook wel een migratietraject op basis van een Strangler Façade genoemd.

Voorwaarde voor deze aanpak is wel dat het bestaande digital commerce platform alle functionaliteiten beschikbaar kan maken via zogenaamde API endpoints. De meest recente versies van in Nederland veel gebruikte digital commerce platforms zoals Magento/Adobe commerce Cloud, SAP Commerce Cloud,  Salesforce Commerce cloud en Shopware beschikken ook over deze mogelijkheid.

image-3

Voordelen

De keuze voor een geleidelijke migratie van een bestaand commerce platform naar een nieuw platform gebaseerd op moderne techniek levert een aantal voordelen op. Doordat in eerste instantie het grootste deel van het bestaande platform, en de bijbehorende integraties, behouden blijft en slechts de frontend en enkele diensten vervangen worden is de time-to-market een stuk korter dan wanneer het platform in één keer vervangen zou worden. Er kan dus eerder gebruikt worden gemaakt van de snelle headless frontend. 

Ook de piekbelasting op de organisatie zal lager zijn omdat er geen Big Bang migratie plaatsvindt. De de impact op resources zoals personeel en financiën kan daardoor veel beter gespreid worden. Bestaande integraties met andere systemen hoeven immers niet allemaal tegelijk vervangen te worden en doordat het bestaande platform langer gebruikt wordt kan de volledige afschrijving daarvan ook uitgesteld worden.  

Een goed voorbeeld van een situatie waarbij het bestaande Digital Commerce platform gecombineerd wordt met een moderne en snelle headless frontend is Hanosshop.com Hierbij wordt het bestaande bestelplatform Hanos.nl hergebruikt voor de lancering van een nieuwe non-food webshop. 

Wil je ook snel gebruikmaken van de voordelen van een composable commerce strategie en een modern platform gebaseerd op MACH-architectuur?

Benieuwd hoe we jouw digitale platform composable kunnen maken?
Neem snel contact met ons op voor vrijblijvend advies!