4 toepasbare e-commerce tips voor de feestdagen

Part III - Last-minute webshop check voor retailers in Corona tijd 

De feestdagen staan voor de deur. Retailers zijn al druk bezig met het verwerken van de  (online) Sint- en Kerstinkopen, met de drukste periode nog voor de deur. Hetzelfde als elk jaar, maar dit jaar toch echt volledig anders! De consument oriënteert, beslist en koopt dit jaar primair online. Toch is juist nu de fysieke winkel belangrijker dan ooit voor online aankopen.

COVID zorgt ervoor dat je online als retailer ander publiek kunt verwachten, anders moet communiceren, anders moet verkopen. Heb jij on-en offline de juiste aanpassingen gemaakt? Controleer het met onderstaande 4 direct toepasbare last-minute e-commerce tips voor de feestdagen in Corona tijd.

1. Stimuleer herhaal aankopen
Veel retailers zien online nieuwe (first-time) klanten een aankoop doen die voorheen niet bij hen bestelden. Daarnaast komt de trouwe winkelbezoeker in deze tijd óók vaker naar de webwinkel.


Een voordeel van een online aankoop is dat je deze klant eenvoudig kunt bereiken, ook na de aankoop en zonder loyalty informatie.

Een enkele order is altijd een kans om deze te converteren naar (meerdere) herhaal aankopen. Zeker nu er waarschijnlijk veel first-time customers naar je online vestiging komen. Zorg er dus voor dat je bij (of na) de order altijd een follow-up stuurt met een incentive voor een herhaalaankoop. De standaard is een korting op een volgende bestelling, maar het kan ook iets als gratis verzending of een meegeleverd cadeau artikel zijn. Als omnichannel retailer zorg je er uiteraard voor dat de korting ook in de fysieke winkel kan worden gebruikt. Dit is meteen een goede manier om deze (nieuwe) klant, ook naar de fysieke winkel te krijgen.

2. Gratis verzending
Nu de mogelijkheden om naar de winkel te komen zijn beperkt (of minstens minder aangenaam), kan het standaard rekenen van verzendkosten onhebbelijk aanvoelen. Voor de klant kan het voelen als een ‘boete’ ten opzichte van dezelfde aankoop in de winkel, terwijl zij zich zoveel als mogelijk aan de opgedragen richtlijnen proberen te houden. Daarnaast zijn (onverwachte) verzendkosten toch nog vaak een reden om in het checkout proces af te haken of nog even verder te oriënteren naar aanbieders die gratis verzenden.

Het is dus verstandig om de verzendkosten niet aan de klant door te berekenen, of in ieder geval niet in deze periode. Dit moet uiteraard wel haalbaar zijn. Daarnaast is het heel gebruikelijk om hier een minimaal orderbedrag aan te verbinden, een beproefde methode om de AOV/GOW te verhogen.


Retailers die deze propositie al aanbieden, zouden kunnen overwegen tijdens COVID het minimale orderbedrag voor gratis verzending tijdelijk te verlagen.

3. Gratis retourneren?
Naast de kosten voor verzending is de consument zich ook steeds meer bewust van eventuele kosten voor retourneren. Dit wordt, zeker in fashion en schoenen, ook helaas steeds vaker een wegingsfactor voor aankoop. 

Gratis retourneren is zeker in deze tijd een sympathieke optie, echter wanneer een ruimere retourtermijn toelaat om gespreid in de winkels te retourneren na de feestdagen is dat wat ons betreft geen must. Er is immers een gratis alternatief beschikbaar, waarbij de COVID maatregelen in acht kunnen worden genomen. Gratis retourneren in de winkel is tevens een voordeel welke de Pure Player niet kan bieden. Heb je geen fysieke winkels? Dan kan gratis retourneren in deze periode een sterke propositie zijn. Communiceer hier wel heel duidelijk over, zodat de klant zich ook bewust wordt dat dit niet overal standaard het geval is.

4. Verhoog je online zichtbaarheid
Minder mensen in de winkelstraat heeft ook een direct effect op de zichtbaarheid van de meeste winkeliers. Een belangrijk touchpoint met de (potentiële) klant valt grotendeels weg. De consument inspireren vanuit een goede visual merchandising strategie is deze periode  vele malen minder effectief. De etalage heeft minder stopkracht (de klant heeft een doelgericht mindset tijdens het shoppen), visuals krijgen veel minder views en de consument overtuigen in de winkel heeft een veel kleiner bereik.


Zorg dat je ook nu daar bent waar de klant is. En dat is veelal thuis achter de PC, laptop en mobile devices. Ga er niet vanuit dat je ook online top-of-mind bent bij je reguliere klanten, ook al ben je dat tijdens het winkelen wel. Verhoog je aanwezigheid op social media, de frequentie van je nieuwsbrieven, de inzet van product gerichte advertenties, je eventuele productaanbod op market places, etc. Zichtbaar zijn is verleiden tot aankoop, meer dan ooit tijdens feestdagen met een Corona mantel.

Contact
Onze tips kunnen retailers helpen om de komende tijd hun online verkopen te laten groeien. Helder en sympathiek communiceren is belangrijk en probeer goed na te gaan welke drempels er voor een nieuwe kopersgroep is op jouw webshop. Iedereen beleeft een moeilijke tijd en met aandacht toon je begrip voor de situatie waarin mensen zich bevinden.

Hier kunnen wij je bij helpen! Wil jij een van onze Digital Retail specialisten van Kega nog eens, geheel vrijblijvend, met een professionele bril naar je webshop laten kijken? We staan voor je klaar om je te verrassen met online inzichten, gebaseerd op jarenlange kennis en omnichannel ervaring. Direct contact kan natuurlijk ook: T. 0252 750 2750 of email Ferry Brak voor een kennismaking.

Volg ons op LinkedIn, blijf op de hoogte en ontvang binnenkort nog meer  tips. 

Lees meer tips

Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
26 september, 2023

COMPOSABLE COMMERCE Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt De implementatie van een composable commerce...