Haal jij alles uit dashboarding?

Dashboarding in Retail

De winter komt eraan en het is dus tijd voor wat nieuwe warmere outfits. Aankoopkanalen te over: de app, de webshop via mobiel, laptop of desktop en dan is er natuurlijk ook nog de fysieke winkel of de kiosk in de winkel. Vervolgens kun je je bestelling thuis laten bezorgen, ophalen in de winkel of afhaalpunt, online reserveren en ophalen in de winkel enz.
Veel keuzemogelijkheden voor de consument en dat moet er allemaal voor zorgen dat ze klant worden en/of blijven. Belangrijke vraag is: worden de doelstellingen gehaald? In welk aankoopkanaal, welke bezorg mogelijkheid, productgroep of winkel moet er bijgestuurd worden?

Meten is weten
Gelukkig wordt er veel data verzameld. Heel veel data. Echter deze data zit vaak vast in verschillende systemen en zijn daardoor niet te combineren. Het werken met data uit zich hierdoor vaak in het exporteren van csv en/of excel bestanden om deze vervolgens aan elkaar te knopen in een nieuw excel document. Dit alles gebeurt veelal handmatig en elke keer weer opnieuw wat tijdrovend en foutgevoelig is.
 

Er zijn echter diverse tools voorhanden om de juiste data automatisch uit de diverse systemen te halen, te transformeren en te verzamelen in 1 ‘bak’. Vervolgens kan deze data omgezet worden naar informatie en op overzichtelijke wijze automatisch worden gepresenteerd in een dashboard of report.

Behalve efficiency zijn er nog meer voordelen van dashboarding. Namelijk het zorgen voor een betere en snellere interpretatie van data dankzij visualisatie zodat er op basis van informatie actie ondernomen kan worden indien nodig. En alle data wordt op één centraal punt verzameld en weergegeven, wat bedrijfsactiviteiten op alle niveaus en kanalen inzichtelijk maakt.

Wanneer nodig en succes van dashboarding?
Als onderstaande van toepassing is, dan is er werk aan de winkel:

  • Je wilt verbeteren, maar weet niet waar of hoe;
  • Je werkt in aparte teams;
  • Je verzamelt data, maar er wordt niks mee gedaan en/of op inefficiënte manier;
  • Er zijn dashboards, maar er wordt niet op ingespeeld.


Het succes van een dashboard hangt grotendeels af van de kwaliteit en het gebruik ervan. Als de mensen en teams zich niet regelmatig wenden tot het dashboard, kan er ook niet tijdig ingegrepen worden. Dashboards horen ervoor te zorgen dat je snel keuzes maakt en het resultaat inzichtelijk hebt om je performance op de lange termijn te verbeteren.
Zorgen dashboards hier niet voor, dan zijn ze of niet goed of ze worden waarschijnlijk niet gebruikt. Een goede leidraad bij het bouwen van een dashboard is het in acht nemen van onderstaande quote.

“Visual display of the most important information needed to achieve one or more objectives which fits entirely on a single computer screen so it can be monitored at a glance.”

Deze quote kan worden uitgesplitst naar voorwaarden die je mee moet nemen bij het maken van een dashboard:

  1. Visual display: zorgen voor stoplicht effect.
  2. The most important information: doelgroep en doelstelling en KPI’s.
  3. One or more objectives: begin eerst met het formuleren van doelen en KPI’s en werk vanuit daar door naar een dashboard.
  4. Single computer screen: keuzes maken.
  5. Monitored at a glance: snel kunnen zien wat er staat.

Is het dashboard gerealiseerd dan rest nog een belangrijk taak en dat is zorgen dat het onderdeel is van het werkproces, deel het dashboard met het team en maak actiepunten. Belangrijker nog: deel het met de klant en stel ook hierbij actiepunten op.

Kega
Kega kan helpen bij: het ontsluiten en combineren van data, bepalen van doelen en KPI’s en bij het opstellen van rapporten en dashboards. Wil je meer weten over dashboarding? Neem dan contact op met Klaas Schouls, klaas.schouls@kega.nl of bel 0252-750275.

Strategie terStal · Kega
Strategie terStal · Kega
27 juni, 2016

TERSTAL Samen een gezicht geven aan modeketen terStal TerStal biedt in ruim 200 winkels in Nederland en een webshop mode...

How do you reach a new generation · Kega
How do you reach a new generation · Kega
11 oktober, 2018

How do you reach a new generation? Bij het creeren van een goede contentstrategie is het van belang om je doelgroep te k...

Retail Realities | Thema's over retail · Kega
Retail Realities | Thema's over retail · Kega
13 juni, 2016

THE EXPERIENCE IS THE PRODUCT Paid loyalty Is paid loyalty the future of retail? Digital assistants intelligent shops Is...