Een kans om dataprocessen onder de loep te nemen en effectiever in te zetten. Te verzamelen in 1 systeem, zodat alle informatie per klant gebundeld is. Dan heb je als marketeer meteen een totaaloverzicht per klant, ben je flexibeler en heb je IT minder vaak nodig. Helemaal fijn omdat je de berichten aan jouw consumenten dan nog veel persoonlijker kunt maken.
De kans om de boel eens flink op te schonen
Veiligheid is ook belangrijk. Niet alleen een beveiligde server. Maar vooral het veilige uitwisselen van gegevens. Hierbij speelt bewustzijn van jou en je collega’s een grote rol. Bij veiligheid hoort ook dat je niet meer data bewaard of verzameld dan nodig is.
Neem alles eens kritisch onder de loep. Breng in kaart welke data je waarom bewaart, waar die vandaan komt en wat je ermee doet. Dit is je kans op focus. Minder ruis. Dat maakt marketing keuzes makkelijker en sneller. Stel basisregels. Hoe lang bewaar je bijvoorbeeld de gegevens van de klant die al 4 jaar niets bij je besteld heeft? Wat doe je met iemand die al 2 jaar geen enkele nieuwsbrief heeft geopend?
De kans om het vertrouwen van je consument terug te winnen
Dat is misschien wel de belangrijkste kans. Zorgen dat je voldoet aan de wetgeving is in essentie niet wat de nieuwe AVG is. De nieuwe AVG biedt vooral kansen om de consument te laten zien dat wij zorgvuldig en zinvol met hun data om kunnen gaan. Niet meer data verzamelen omdat we het kunnen, maar omdat we er een duidelijk doel mee hebben.
Niet mailen naar consumenten omdat we dat volgens de wet net aan mogen. Maar mailen omdat die consument graag mail van ons wil ontvangen. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. De beschikbare data slim en persoonlijk inzetten. En daarmee effectief. De consument ziet en merkt dat we haar daadwerkelijk kennen en ook iets met haar data doen in een veilige omgeving. De consument vertrouwt ons haar data toe, en wij mogen haar ermee verrassen.
Dat is de essentie van de AVG!
Heb je vragen over deze nieuwe wetgeving? Neem dat contact op met Evelien Schrijver, +31 (0) 252 7502 75 of evelien.schrijver@kega.nl.