Het belang van medewerkerscommunicatie
Misschien wel het belangrijkste van alle interne communicatie is dat je als organisatie duidelijkheid voor je medewerkers schept. Wanneer er grote veranderingen worden doorgevoerd of snel opeenvolgende veranderingen plaatsvinden, is het noodzakelijk dat de juiste personen in de organisatie duiding geven. Directie of top management is daarbij de aangewezen groep. De volgende richtlijnen kunnen goed aangehouden worden om de verwachtingen bij de medewerkers te managen:
Reageer snel op nieuws
Hou bij voorkeur aan dat je binnen 2 uur van groot nieuws naar je medewerkers reageert. Ook zij hebben het nieuws veelal gehoord en zullen direct met vragen zitten als ‘wat betekent dit voor ons bedrijf en specifiek voor mij?’. Hierop richting geven, geeft aan dat je de vragen van de medewerkers begrijpt. Het hoeft overigens niet te betekenen dat de eerste reactie direct alle antwoorden geeft. Aan je medewerkers laten weten dat je er druk mee bezig bent en er snel concreet op terugkomt, geeft ook vertrouwen.
Niet alleen wat moet maar ook wat mag
In de communicatie wordt veelal benoemd wat er veranderd is en wat er dan ook niet meer kan en mag. Uiteraard zijn dit belangrijke wijzigingen maar het is ook verstandig om aan te geven wat er wel mag. Dit geeft de medewerker naast een duidelijk kader ook vrijheid om zijn werk, weliswaar aangepast, uit te voeren.