De digitale assistenten van Amazon (Alexa), Google (Assistant), Apple (Siri), Microsoft (Cortana), Alibaba (AliGenie) en Tencent (Xiaowei) vormen naar verwachting de komende jaren de drijvende kracht achter de immense opmars van ‘Conversational Commerce’. Je gaat ze in allerhande verschijningsvormen terugzien. Van je persoonlijke mobiele assistent in smartphones, smartwatches, slimme speakers (in 2017 beschikten Amerikaanse huishoudens al over 39 miljoen smart speakers en de verwachting is dat binnen 5 jaar 55% van de Amerikaanse huishoudens er minimaal 1 heeft) en auto’s, tot een verscheidenheid aan chatbots, maar evengoed in fysieke winkels in de vorm van robots, slimme spiegels en pratende schappen.
Van tap & look naar speak & listen
Comscore verwacht dat al in 2020 de helft van alle ‘searches’ een voice search is. Momenteel worden veel van deze searches nog ingezet om het weer te checken of een muziekje aan te zetten. Toch concludeerde Capgemini op basis van onderzoek onder vijfduizend consumenten in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland dat spraakassistentie de komende drie jaar uitgroeit tot de meest gebruikte methode voor interactie met consumenten. Kortom, we gaan van ‘tap & look’ naar ‘speak & listen’.
Nu al zegt 24% van de consumenten liever een voice assistant dan een website te gebruiken, terwijl de verwachting is dat dit percentage de komende drie jaar naar 40% gaat stijgen. Gaan dan vooral online spelers de pijn van conversational commerce voelen? Zeker niet. De verwachting is dat het aandeel van fysieke winkels in de bestedingsmix gaat teruglopen van 59% naar 45%. Binnen 3 jaar tijd verwacht namelijk 31% van de consumenten een spraakassistent de voorkeur te geven boven een bezoek aan een winkel.