Door rene spaanderman

Voice interacties grijpen de macht

''Ok Kega, maak een Google Assistant Action''
Voice assistants zijn hot, helemaal sinds Google de Nederlandse versie van hun Assistant lanceerde én eind oktober hun slimme Google Home speakers in Nederland gaat verkopen.

Kega maakt deel uit van Google’s developer community en is dus dé partner voor jouw eerste toepassing voor Google’s Assistant. 

Voice interacties grijpen de macht
Gaat “Conversational Commerce” de retail sector opschudden? Onderzoek voorspelt dat de markt voor voice shopping in 2022 $40 miljard gaat bedragen en dat alleen in de UK en USA!
 

De digitale assistenten van Amazon (Alexa), Google (Assistant), Apple (Siri), Microsoft (Cortana), Alibaba (AliGenie) en Tencent (Xiaowei) vormen naar verwachting de komende jaren de drijvende kracht achter de immense opmars van ‘Conversational Commerce’. Je gaat ze in allerhande verschijningsvormen terugzien. Van je persoonlijke mobiele assistent in smartphones, smartwatches, slimme speakers (in 2017 beschikten Amerikaanse huishoudens al over 39 miljoen smart speakers en de verwachting is dat binnen 5 jaar 55% van de Amerikaanse huishoudens er minimaal 1 heeft) en auto’s, tot een verscheidenheid aan chatbots, maar evengoed in fysieke winkels in de vorm van robots, slimme spiegels en pratende schappen.

Van tap & look naar speak & listen
Comscore verwacht dat al in 2020 de helft van alle ‘searches’ een voice search is. Momenteel worden veel van deze searches nog ingezet om het weer te checken of een muziekje aan te zetten. Toch concludeerde Capgemini op basis van onderzoek onder vijfduizend consumenten in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland dat spraakassistentie de komende drie jaar uitgroeit tot de meest gebruikte methode voor interactie met consumenten. Kortom, we gaan van ‘tap & look’ naar ‘speak & listen’.

Nu al zegt 24% van de consumenten liever een voice assistant dan een website te gebruiken, terwijl de verwachting is dat dit percentage de komende drie jaar naar 40% gaat stijgen. Gaan dan vooral online spelers de pijn van conversational commerce voelen? Zeker niet. De verwachting is dat het aandeel van fysieke winkels in de bestedingsmix gaat teruglopen van 59% naar 45%. Binnen 3 jaar tijd verwacht namelijk 31% van de consumenten een spraakassistent de voorkeur te geven boven een bezoek aan een winkel.

“Binnen 3 jaar tijd verwacht namelijk 31% van de consumenten een spraakassistent de voorkeur te geven boven een bezoek aan een winkel.''

Conversational Commerce is een regelrechte money maker
In 2015 werd er in Amerika al voor in totaal 1,9 miljard dollar via slimme speakers verkocht, in 2017 steeg dat naar 5 miljard. De verwachting is dat het aandeel van voice assistants in onze totale uitgaven de komende jaren gaat stijgen naar 18%. Nog weinig tastbaar wellicht, daarom wat cijfers uit de praktijk: Amazon Echo gebruikers besteden momenteel zelfs zo’n 70% meer bij Amazon ($1,700 per jaar), dan de gemiddelde Amazon klant ($1,000 per jaar). In theorie zou Amazon dus een prima business case hebben, als ze besluiten om bij al hun klanten een gratis Amazon Echo device mee te leveren met hun eerstvolgende order.

Conversational Commerce zet het koopproces op z’n kop
Nederlanders zijn nog altijd fan van supermarktfolders. Een tripje naar de supermarkt start steevast met het doorwerken van een stapel folders, met als doel om precies uit te zoeken waar welke producten het voordeligst te halen zijn. Supermarkten zijn dan ook gewend om om het hardst te roepen wie de laagste prijzen, meeste aanbiedingen en diepste kortingen biedt. Conversational Commerce gaat dit radicaal veranderen.
Waarom zou ik nog prijzen willen vergelijken en bij slechts 1 supermarkt kopen? Ik vraag m’n spraakassistent om m’n wekelijkse lijstje met (aanvullende) items voor me bij elkaar te shoppen op de voordeligste manier en zie vanzelf wel waar de bestelling(en) aan mijn deur vandaan komen.

Kortom … het wordt tijd dat we snel een gesprek hebben over hoe jouw merk aan de slag gaat met Conversational Commerce! Neem contact op met René Spaanderman – rene.spaanderman@kega.nl of bel 0252-750275.

 

Too good to go · Kega
Too good to go · Kega
30 september, 2019

Too good to go Too good to go Er waren eens vijf Deense jongens die zaten te eten in een buffetrestaurant. Tot hun verba...