Your top employee is no longer the best

De single channel naar onmichannel transitie van retailers is inmiddels alweer meer dan 15 jaar aan de gang. In het begin lag deze verandering vooral op het gebied van marketing en IT: prijzen, assortiment en marketinguitingen in de verschillende kanalen werden met elkaar op een lijn gebracht. De impact op de organisatie van deze transitie was in deze eerste fase vooral zichtbaar op de marketing en IT afdelingen.

De veranderingen op gebied van personeel waren nog beperkt: de start van de verkoop via het online kanaal zorgde vooral voor nieuwe, e-commerce gerelateerde functies. Door de verdere verschuiving van offline naar online verkopen en de opkomst van cross-channel diensten, zoals Click & Collect, worden er andere vaardigheden van medewerkers gevraagd en veranderen daarmee ook bestaande functies.

 


Daar waar de verkoop deels naar online verschuift komt de nadruk in de fysieke winkel steeds meer te liggen op service en beleving. De vraag is of het huidige personeel nog wel de juiste vaardigheden heeft? De topverkoper wordt nu misschien nog als de beste medewerker beschouwd, maar is hij dat nog steeds als hij het grootste deel van de dag service moet verlenen?

Daar waar de verkoop deels naar online verschuift komt de nadruk in de fysieke winkel steeds meer te liggen op service en beleving. De vraag is of het huidige personeel nog wel de juiste vaardigheden heeft? De topverkoper wordt nu misschien nog als de beste medewerker beschouwd, maar is hij dat nog steeds als hij het grootste deel van de dag service moet verlenen?

De verschuiving van aankopen van de fysieke winkel naar het online kanaal heeft tot nu niet geleid tot minder medewerkers in de retailsector, sterker nog het aantal banen in de retail is in 2016 zelfs gestegen. Maar de functies verschuiven razendsnel. In de winkels gingen er 21.000 banen verloren, maar tegelijkertijd kwamen er ook 26.000 retailbanen bij. Deze groei zat vooral in het aantal logistieke functies (bezorging, distributiecentra) en in service gerelateerde functies (klantenservice). er dan ook verstandig aan om in kaart te

Ook op het hoofdkantoor verandert er veel. Was er voorheen vaak geen data beschikbaar om beslissingen op te baseren en was het onderbuikgevoel leidend, tegenwoordig is er al verschrikkelijk veel data vastgelegd maar wordt er nog heel weinig mee gedaan. Het analyseren van data en dit omzetten in concrete acties vraagt om vaardigheden die binnen veel retailbedrijven nauwelijks aanwezig zijn.

Deze veranderende vraag in vaardigheden van het personeel heeft natuurlijk impact op de werving en selectie. “Waar gaan we de juiste mensen vandaan halen?” wordt een van de belangrijke vragen voor de toekomst. Retailers doen brengen waar in de organisatie de komende jaren groei gaat plaatsvinden, welke functies en vaardigheden daarbij horen zodat tijdig de juiste mensen geworven kunnen worden!

Deze blogposts al gelezen?

Kega kiest voor Akinon Commerce Cloud · Kega
Kega kiest voor Akinon Commerce Cloud · Kega
9 februari, 2023

Partner Akinon Kega kiest voor Akinon Commerce Cloud Met haar missie om retail verder brengen ziet Digital Agency Kega C...

Retail-suite · Kega
Retail-suite · Kega
21 november, 2019

KEGA RETAIL SUITE Omnichannel-oplossingen voor élke retailer Kega levert al meer dan 10 jaar e-commerce en omnichannel o...

DiSiN award · Kega
DiSiN award · Kega
8 februari, 2018

ENDLESS AISLE OPLOSSING INSTORE Kega wint DiSiN award met de ANWB Bestelzuil Kega wint DiSiN (Digital Signage) award met...