3 tips om online verkopen te stimuleren

Een aardverschuiving op online verkopen - deel 1

Zowel persoonlijk als zakelijk voelen we de gevolgen van de genomen corona-maatregelen. Vorige week sloten al tal van winkelketens hun deuren en iedere dag volgen er meer. En dan zijn er nog de dagelijkse geruchten over het sluiten van de niet-essentiële winkels door het kabinet. Deze tijd zorgt voor een ongelofelijke druk op het traditionele retailkanaal maar tegelijkertijd een ongelofelijke werkdruk op de online shops. We kunnen rustig spreken van een aardverschuiving!

Met deze online transitie staan retailers voor diverse uitdagingen. Er komt een nieuwe shoppersgroep online die voorheen vooral in de fysieke omgeving kocht, het distribueren van content verandert en er zijn online verkoopactiviteiten nodig om conversie te verhogen.

Kega zal de komende dagen tips delen voor deze online uitdagingen. Iedere dag behandelen we een van de uitdagingen om jou als retailer op weg te helpen. Vandaag trappen we af met de conversie verhogende activiteiten.
 

1. Gratis verzenden
Nu klanten niet meer je winkel (kunnen) komen, kan het berekenen van verzendkosten als onsympathiek voelen. De klant heeft namelijk niet meer de mogelijkheid om onder verzendkosten uit te komen (door zelf naar de winkel te gaan). Het is dus verstandig om de verzendkosten niet aan de klant door te berekenen. Overigens zou je daarbij heel goed kunnen werken met een minimum orderbedrag waarna de verzending gratis wordt. Hiermee voorkom je te kleine bestellingen.

Kies je ervoor om geen verzendkosten te rekenen laat dan je klanten weten dat je dit aanbiedt middels een nieuwsbrief of een social post. Plaats in bij deze aankondiging direct een aantal passende producten die klanten deze periode graag willen hebben.

2 . Kooptegoed voor je klanten of mensen met een vitaal beroep
Iedereen kan een sympathiek gebaar waarderen en we zien veel initiatieven ontstaan om aandacht te geven aan onze medemens. Dit kan zijn voor eenzame mensen of voor mensen die werkzaam zijn in de zorg of in andere vitale beroepen.
Als online shop kan je hier ook op inspelen door de helden met een vitaal beroep cadeautegoed te geven. Dit tegoed kan gebruikt worden om online mee te shoppen en geldt bij een minimale besteding. In de basis is dit niets meer dan een kortingsactie waar je een sympathiek karakter aan meegeeft.

Overigens hoeft dit cadeautegoed zich natuurlijk niet te beperken tot de vitale beroepen maar je kunt het ook eenvoudig uitdelen aan je vaste klanten. Door het sturen van een emailing met de cadeaucheque erin, kun je je jouw klanten makkelijk verrassen in deze bizarre tijd.
 

3. Maak gebruik van Dagdeals
Mensen zitten veel thuis en zijn ook meer online dan anders. Facebook, Netflix en Disney+ verlagen niet voor niets hun videokwaliteit. Klanten worden in deze saaie tijd dan ook graag verrast met leuke aanbiedingen of inspirerende producten. Door iedere dag een selectie te maken van producten die extra aantrekkelijk geprijsd zijn, creëer je nieuwe koopimpulsen. Deze impulsen worden extra interessant als deze aansluiten op de behoeftes van deze tijd (denk aan de puzzels van speelgoedwinkels) of wanneer zij een verkoopboost geven aan de voorraden die nu in de winkels liggen. Bekijk ons vorige artikel om te lezen hoe je met deze winkelvoorraden om kan gaan.

Iedere dag een mail of social post zullen klanten waarderen, zeker wanneer het aanbod aansluit op de behoeftes van dit moment. Onze tips kunnen retailers helpen om de komende tijd hun online verkopen te laten groeien. Veelvuldig communiceren is het belangrijkst en probeer daarnaast sympathie te tonen. Iedereen beleeft een moeilijke tijd en met een sympathiek gebaar toon je de aandacht waar de mens behoefte aan heeft.

Kega staat klaar om mee te denken over je online verkoopactiviteiten en heeft designers in de startblokken staan om sympathieke verkoopacties vorm te geven. Bel ons via +31 (0)252 750 275 of info@kega.nl om te bespreken wat wij voor jouw online verkopen kunnen betekenen.

Meer lezen?

Hoe stroomlijn je essentiele communicatie van je medewerkers · Kega
Hoe stroomlijn je essentiele communicatie van je medewerkers · Kega
30 april, 2020

Hoe stroomlijn je essentiële communicatie naar je medewerkers? De afgelopen periode was op z’n zachts gezegd roerig. Zek...

Online shoppen met gebruikersvriendelijke filters · Kega
Online shoppen met gebruikersvriendelijke filters · Kega
18 oktober, 2018

Door jos versteeg Online shoppen met gebruiksvriendelijke filters Online kun je de kleding niet voelen, ruiken of passen...

5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
18 maart, 2020

5 tips om je omnichannel organisatie beter te benutten Volle schappen en lege winkelstraten! In de retailsector zijn we ...