3 tips om vertrouwen bij nieuwe kopers te wekken

Een aardverschuiving op online verkopen – deel 2  

Zowel persoonlijk als zakelijk voelen we de gevolgen van de genomen corona-maatregelen. Vorige week sloten al tal van winkelketens hun deuren en iedere dag volgen er meer. En dan zijn er nog de dagelijkse geruchten over het sluiten van de niet-essentiële winkels door het kabinet. Deze tijd zorgt voor een ongelofelijke druk op het traditionele retailkanaal maar tegelijkertijd een ongelofelijke werkdruk op de online shops. We kunnen rustig spreken van een aardverschuiving!

Met deze online transitie staan retailers voor diverse uitdagingen. Er komt een nieuwe shoppersgroep online die voorheen vooral in de fysieke omgeving kocht, het distribueren van content verandert en er zijn online verkoopactiviteiten nodig om conversie te verhogen.

Kega zal de komende dagen tips delen voor deze online uitdagingen. Iedere dag behandelen we een van de uitdagingen om jou als retailer op weg te helpen. Vandaag staan we stil bij de nieuwe kopersgroep die meestal in de fysieke winkels koopt.

 

 

Tip 1 – Voordeel bij je eerste aankoop
In deze periode zullen veel nieuwe shoppers je webshop bezoeken. Shoppers die normaliter in de winkel kopen, gaan nu ook online hun aankopen gaan doen. Dit is een kans om nieuwe online klanten te werven. Het is zaak deze groep te verleiden om hun aankoop bij jou te doen. Dit kan onder andere door ze introductievoordeel te bieden. Denk hierbij aan een eenmalige 5% korting op de eerste bestelling wanneer men zich inschrijft voor de nieuwsbrief of hen een tegoed geeft voor een volgende aankoop op jouw webshop om zo herhaalaankopen te stimuleren.

Dergelijke introductievoordelen zijn meestal snel en makkelijk in te regelen met een code die voor de betaling ingevuld dient te worden. Zo’n code kan je eenvoudig een sympathieke naam geven zodat er in deze stap van het aankoopproces weer een glimlach ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan: StaySafe of WeCare4You.

Tip 2 – Retourtermijn verruimen (en gratis verzenden)
Klanten die gewend zijn aan fysiek winkelen zien daar voordelen in de online hen niet biedt. Een belangrijk voordeel is het direct ervaren van het product zodat je zeker bent dat je het juiste product hebt gekocht. Online kan dat nog weleens de vraag zijn en moet het product geretourneerd worden. Het is geen rocket-science om te stellen dat deze groep dat dan het liefste in de fysieke winkel wil doen, die plek waar men nu liever niet heen gaat. Het verruimen van de retourtermijn kan hiervoor oplossing zijn. We zien diverse webshops hun retourtermijn al verlengen en stellen daarmee kopers in de gelegenheid om hun online bestelling gratis in de winkel te retourneren wanneer deze weer (goed) bereikbaar is. Daarnaast zorgt het ervoor dat je voor retourzendingen wel geld kan rekenen omdat er een gratis alternatief is of weer komt.

Ook de verzendkosten die je bij het fysieke winkelen niet hebt, kunnen een obstakel vormen. In deel 1 bespraken we al dat het aanbieden van gratis verzending in deze tijd een sympathiek gebaar is. Dat telt dus niet alleen voor je bestaande online kopers maar zal ook zeker een drempel wegnemen bij de nieuwe kopersgroep. Communiceer deze koopzekerheden duidelijk op je homepage en bij alle product detailpagina’s. Het zijn de signalen waar deze kopersgroep vertrouwen geven.

Tip 3 – Communiceer jouw corona richtlijnen
Deze laatste tip is niet onbelangrijk om het vertrouwen bij nieuwe kopers, maar ook zeker je bestaande kopers te wekken: communiceer de richtlijnen die jouw webshop en magazijn hanteert tijdens de corona crisis! In winkels zien we overal posters met daarop de richtlijnen die het RVIM en de winkels voeren; 1,5 meter afstand, zoveel mogelijk met pin betalen, etc. Ook bij de afhandeling van de online orders worden dergelijke richtlijnen gevolgd door de magazijnmedewerkers en bezorgers. Het is verstandig deze richtlijnen te communiceren, zodat bestaande en nieuwe klanten weten dat er zorgvuldig en veilig met hun bestelling wordt omgegaan.

Onze tips kunnen retailers helpen om de komende tijd hun online verkopen te laten groeien. Helder en sympathiek communiceren is belangrijk en probeer goed na te gaan welke drempels er voor een nieuwe kopersgroep is op jouw webshop. Iedereen beleeft een moeilijke tijd en met aandacht toon je begrip voor de situatie waarin mensen zich bevinden.

Kega staat klaar om mee te denken over je online verkoopactiviteiten en heeft designers in de startblokken staan om sympathieke verkoopacties vorm te geven. Schroom niet om contact op te nemen. 

 

 

Meer lezen?

5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
18 maart, 2020

5 tips om je omnichannel organisatie beter te benutten Volle schappen en lege winkelstraten! In de retailsector zijn we ...

Hoe stroomlijn je essentiele communicatie van je medewerkers · Kega
Hoe stroomlijn je essentiele communicatie van je medewerkers · Kega
30 april, 2020

Hoe stroomlijn je essentiële communicatie naar je medewerkers? De afgelopen periode was op z’n zachts gezegd roerig. Zek...

Nelson schoenen implementeert COVID 19 app · Kega
Nelson schoenen implementeert COVID 19 app · Kega
25 maart, 2020

Interview IVO FLIERMAN - NELSON SCHOENEN 'Binnen 3 dagen werd de Nelson InTouch Covid-19 app gelanceerd' Hoe communiceer...