5 toepasbare e-commerce tips voor de feestdagen

Part I - Last-minute webshop check voor retailers in Corona tijd 

De feestdagen staan voor de deur. Retailers zijn al druk bezig met het verwerken van de  (online) Sint- en Kerstinkopen, met de drukste periode nog voor de deur. Hetzelfde als elk jaar, maar dit jaar toch echt volledig anders! De consument oriënteert, beslist en koopt dit jaar primair online. Toch is juist nu de fysieke winkel belangrijker dan ooit voor online aankopen.

COVID zorgt ervoor dat je online als retailer ander publiek kunt verwachten, anders moet communiceren, anders moet verkopen. Heb jij on-en offline de juiste aanpassingen gemaakt? Controleer het met onderstaande 5 direct toepasbare last-minute e-commerce tips voor de feestdagen in Corona tijd.

1. Communiceer over langere levertijden tijdens de feestdagen
Hoe dichterbij de feestdagen komen, hoe groter de twijfel bij consumenten om online te bestellen. Er is niets vervelender dan Sint- of Kerstcadeaus die pas na de feestdagen op de deurmat vallen.

De ervaring van afgelopen jaren leert de consument dat dit geen irreële angst is. Nu, in Corona tijd, is die onzekerheid groter dan ooit. Recent onderzoek van Capgemini laat zien dat ook de helft van alle retailers zelf vreest voor een disruptie in de toeleveringsketen door Corona.

Communiceer duidelijk aan je klanten dat er dit jaar een grotere kans is op langere bezorgtijden. Doe dit niet alleen de laatste week voor Kerst of Sinterklaas, doe dit nu al. Consumenten zullen hier begrip voor hebben. Het is natuurlijk ook fijn voor een klant als je als retailer meedenkt om de cadeau inkopen dit jaar mooi op tijd in huis te hebben. Vergeet hierbij uiteraard niet om sowieso de leveringstermijn heel erg duidelijk te vermelden bij je producten. De consument vindt de leveringstermijn nu belangrijker dan ooit.

2. Click & collect met inpakservice
Consumenten zijn voorzichtig in deze tijd. Klanten die naar de winkel komen hebben een andere mindset. Erin en eruit. Click & collect is voor zowel retailers als voor klanten een groot goed. Ook is het een service die pure players online niet kunnen evenaren. 

Bied bij de checkout van een click & collect order een gratis inpakservice aan. Communiceer deze service op al je productpagina’s. Op deze manier voorkom je onnodige wachttijd in de winkel en creëer je meer ruimte voor consumenten die met een veilig gevoel overgaan tot kopen. Zo heeft Intertoys aangekondigd om de cadeaus ingepakt en wel direct te kunnen overhandigen aan de klant.

3. Incentive voor trouwe (fysieke) klant bij online aankoop
Aan de wieg van succes van menig retailer staat het winkelend publiek. De klant die trouw is aan je merk, de service van je medewerkers, je propositie.

Juist in deze tijd van Corona maatregelen kan deze trouwe klant een attentie van zijn favoriete retailer meer dan ooit waarderen. Dit is overigens niet per definitie ook een online klant! 

Gebruik je loyalty en klantdata waar het voor is bedoeld. Bied je bestaande klant een incentive om ook juist nu bij je te kopen, maar dan online. Dit kan een waardevoucher zijn of gratis bezorging, maar ook extra loyalty punten bij een online aankoop. Vergeet niet dat het niet vanzelfsprekend is dat ze óók online bij jou shoppen. Ze ontdekken makkelijker andere retailers dan in de vertrouwde winkelstraat. Ook na Corona wil je deze consument weer terugzien in je winkel.

4. Verleng je retourtermijn tot na de feestdagen
Een dilemma voor de consument: “ik moet op tijd bestellen, zodat mijn pakketjes niet na de feestdagen worden geleverd. Maar het zijn cadeautjes die dan na de feestdagen niet meer kunnen worden geruild!”. In een dilemma voor een klant, schuilt een kans voor de retailer.

Verleng je retourtermijn voor artikelen die nu worden besteld tot ruim na de feestdagen. Retouren op de winkelvloer kunnen worden omgezet in een nieuwe aankoop - zorg voor upselling. Door je retourtermijn te verlengen, neem je een reden weg waarom de klant niet online bij je zou willen bestellen. Je creëert zelfs een extra Unique Buying Reason (UBR).

5.  Spreid je winkelbezoek met incentives 
Zowel de consument als de retailer zelf wil in deze periode geen overbodige drukte in de winkel.


De anderhalve-meter-maatregel laat dit simpelweg niet toe. De oplossing kan zijn om je winkelend publiek te spreiden over de week, om zo meer consumenten te kunnen bedienen zonder dat de regels in het geding komen. 

vanHaren kondigde in november aan dit mogelijk te willen bereiken door klanten op de maandag, dinsdag, woensdag bijvoorbeeld een extra’tje te bieden bij hun winkelaankoop. Denk aan een gratis flesje schoenenspray of een paar sokken bij aankoop van een paar nieuwe schoenen. 

Onze tips kunnen retailers helpen om de komende tijd hun online verkopen te laten groeien. Helder en sympathiek communiceren is belangrijk en probeer goed na te gaan welke drempels er voor een nieuwe kopersgroep is op jouw webshop. Iedereen beleeft een moeilijke tijd en met aandacht toon je begrip voor de situatie waarin mensen zich bevinden.

Hier kunnen wij je bij helpen! Wil jij een van onze Digital Retail specialisten van Kega nog eens, geheel vrijblijvend, met een professionele bril naar je webshop laten kijken? We staan voor je klaar om je te verrassen met online inzichten, gebaseerd op jarenlange kennis en omnichannel ervaring. Direct contact kan natuurlijk ook: T. 0252 750 2750 of email Ferry Brak voor een kennismaking.

Volg ons op LinkedIn, blijf op de hoogte en ontvang binnenkort nog meer  tips. 

Lees verder

Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt
26 september, 2023

COMPOSABLE COMMERCE Composable Commerce: een minder grote stap dan je denkt De implementatie van een composable commerce...