4 toepasbare e-commerce tips voor de feestdagen

Part II - Last-minute webshop check voor retailers in Corona tijd 

De feestdagen staan voor de deur. Retailers zijn al druk bezig met het verwerken van de  (online) Sint- en Kerstinkopen, met de drukste periode nog voor de deur. Hetzelfde als elk jaar, maar dit jaar toch echt volledig anders! De consument oriënteert, beslist en koopt dit jaar primair online. Toch is juist nu de fysieke winkel belangrijker dan ooit voor online aankopen.

COVID zorgt ervoor dat je online als retailer ander publiek kunt verwachten, anders moet communiceren, anders moet verkopen. Heb jij on-en offline de juiste aanpassingen gemaakt? Controleer het met onderstaande 4 direct toepasbare last-minute e-commerce tips voor de feestdagen in Corona tijd.

1. Zorg voor een goede Click & Collect flow
Voor de meeste retailers is een goede Click & Collect oplossing een must. Zeker wanneer het winkelpersoneel goed getraind is levert Click & Collect een substantiële bijdrage aan de omnichannel omzet.

In Corona tijd is het gedrag van zowel het winkelend publiek als de winkelmedewerk(st)er echter anders. De klant wil zijn bezoek vaak kort en bondig houden. Het winkelpersoneel heeft met alle maatregelen minder mogelijkheden voor goede cross-selling of servicegerichtheid. Zorg er dus juist nu voor dat je Click & Collect flow soepel verloopt, cross-sell artikelen direct beschikbaar zijn bij je pick-up point en je marketingmateriaal voor (online) retentie in de tas standaard wordt meegeleverd. Vergeet ook niet je winkelpersoneel hierover in te lichten.

2. Besteed aandacht aan je productaanbevelingen
Product aanbevelingen zouden altijd een punt van aandacht moeten zijn. Of dit nu up-sells, cross-sells of verwante artikelen zijn om bij te bestellen. Het is het laaghangend fruit om meer verkopen te genereren of bijvoorbeeld je AOV/GOW te verhogen. 

Dit jaar komt daar rond de feestdagen ook nog gemak voor de consument bij kijken. Waar voorheen de verdeling tussen offline en online aankopen veel genuanceerder lag, is de verwachting dat veel consumenten er in dit Corona jaar voor kiezen om alle grote Sint en Kerstinkopen online te doen. Ze zijn dus niet in de markt voor die ene aankoop, maar voor meerdere aankopen. En vaak online ook nog niet heel doelgericht, maar rond de feestdagen extra gevoelig voor impulsaankopen. Zorg er dus voor dat je aanbevelingen zijn ingericht op het verkopen van meerdere items in één aankoop. 

 


3. Communiceer je Corona regels
Ondanks de maatregelen zijn de winkels gewoon open en zijn er consumenten in de winkelstraat te vinden. Een sluiting van de winkelstraat, waar eerder nog over gesproken werd, lijkt gelukkig van de baan. De consument is wel, zoals geadviseerd, uiterst voorzichtig. Winkelservice wordt nu mede beoordeeld op de genomen Corona maatregelen en de actieve handelingen die een retailer neemt (denk aan het schoonmaken van je winkelkarretje/mandje door een medewerker). Dit bepaald grotendeels of een consument je winkel, met vertrouwen, komt bezoeken. 

Online is het dus belangrijk om je Corona regels en maatregelen glashelder te communiceren. Vertel het publiek dat ze door de genomen maatregelen veilig bij jou de winkels in kunnen. Zowel voor het ophalen van hun weborders, als ‘normaal’ winkelen.

Vergeet niet dat in een recent onderzoek 65% van de kopers aangeeft dat de manier waarop de retailer tijdens COVID is omgegaan met hun personeel, meeweegt in de beslissing om bij die retailer (on- of offline) te gaan shoppen!

4.  Veel nieuwe klanten -> bied een introductievoordeel
Engels onderzoek laat zien dat 25% van de shoppers online is gaan kopen bij retailers waar ze nooit eerder iets kochten. En dat zijn niet alleen extra aankopen, want 22% van de shoppers geeft aan hun oude vertrouwde online retailer te hebben verlaten. 
 


Verwacht dus nieuwe klanten in je online vestiging. En nieuwe klanten wil je graag aan je binden. Het is dan ook een idee om een introductievoordeel aan te bieden aan nieuwe webshop klanten. Denk aan een korting op de eerste bestelling, of stuur een incentive mee in de vorm van een gratis product. Overigens kun je dit ook toepassen op je nieuwsbrief inschrijving, ook leuk voor bestaande klanten.

Contact
Onze tips kunnen retailers helpen om de komende tijd hun online verkopen te laten groeien. Helder en sympathiek communiceren is belangrijk en probeer goed na te gaan welke drempels er voor een nieuwe kopersgroep is op jouw webshop. Iedereen beleeft een moeilijke tijd en met aandacht toon je begrip voor de situatie waarin mensen zich bevinden.

Hier kunnen wij je bij helpen! Wil jij een van onze Digital Retail specialisten van Kega nog eens, geheel vrijblijvend, met een professionele bril naar je webshop laten kijken? We staan voor je klaar om je te verrassen met online inzichten, gebaseerd op jarenlange kennis en omnichannel ervaring. Direct contact kan natuurlijk ook: T. 0252 750 2750 of email Ferry Brak voor een kennismaking.

Volg ons op LinkedIn, blijf op de hoogte en ontvang binnenkort nog meer  tips. 

Lees meer tips

Voordelen van composable commerce · Kega
Voordelen van composable commerce · Kega
23 oktober, 2022

COMPOSABLE COMMERCE Vier redenen waarom Composable Commerce dé toekomst van Digital & E-commerce is Gebruiksvriendel...