Tips voor retailers voor communicatie in crisistijd

Coronavirus & de impact op je communicatie met je medewerker

In hectische tijden als deze blijken zekerheden opeens op losse schroeven te staan. De twijfel slaat toe op het gebied van gezondheid: “Waar doe ik goed aan? Hoe bescherm ik mijzelf en mijn dierbaren?” 

En alsof dat niet genoeg is, heeft de hele Corona-crisis een enorme impact op ieders werksituatie. Werkgevers in retail hebben daar nog extra kopzorgen bij: “Hoe zorg ik voor een veilige winkelomgeving voor klant én medewerker? En wat te doen als alle winkels straks sluiten?” De lijst met vragen vanuit klant, medewerker en werkgeverszijde lijkt oneindig. 

Heldere communicatie is hierbij uiteraard key. 

Hoe kun je helder communiceren als werkgever met oog voor de ‘menselijke’ kant? Hieronder geven we enkele tips:


1. Communiceer snel, maar niet overhaast. 
Medewerkers willen graag weten waar ze aan toe zijn en een duidelijke stellingname vanuit de werkgever geeft zekerheid. Hoe langer regels of beslissingen op zich laten wachten, hoe gevoeliger de medewerker is voor geruchten. En dat heeft zeker geen positieve invloed op zijn/haar motivatie. Een goed uitgangspunt kan de stelregel zijn om 1 uur na een persconferentie, waarbij vanuit de overheid maatregelen worden afgekondigd, te communiceren welke consequenties deze maatregelen hebben voor jouw bedrijf.  Veelal kun je dit al voorbereiden met je managementteam. Digitale schermen in de kantine of een medewerkers app kunnen je bovendien helpen de boodschap snel onder de aandacht te brengen. 

2. Wees duidelijk over veiligheid
Zowel de klant als de werknemer voelt zich onveilig in de vertrouwde omgeving die de winkel was. Geef daarom duidelijke tips over welke maatregelen je zelf kunt nemen als klant én als medewerker ten aanzien van hygiëne. Denk hierbij bijv. aan het wassen van handen, 1,5 meter afstand houden, accepteren van contant geld, etc. Als werkgever zet je hierbij de norm! Bedenk hierbij dat regels het best onthouden worden, wanneer deze niet in tekst worden medegedeeld, maar zoveel mogelijk gevisualiseerd worden. Een goed voorbeeld is de afbeelding die de meeste supermarkten nu hanteren, over de 1,5 meter afstand houden.  

3. Geef tips over thuiswerken. 
Er is ook een groep voor wie thuiswerken tot de mogelijkheden behoort. Uiteraard komt er op technisch gebied het e.e.a. kijken bij thuiswerken, maar zeker ook op communicatief vlak. Begin de dag bijvoorbeeld met een virtuele start van de dag, nu collega’s niet meer in dezelfde ruimte werken.


Ook verdienen sommige onderdelen van werkprocessen in de thuissituatie extra aandacht. Checklists m.b.t. inrichting van de thuiswerkplek (denk aan ergonomische tips, maar ook beveiligd wifi-netwerk en AVG) kunnen hierbij helpen. 

4. Leg je oor te luisteren! 
Als werkgever kun je proberen alle valkuilen te voorzien, maar je medewerkers zijn het best op de hoogte van hun eigen onzekerheden én die van klant. Misschien durven klanten bijvoorbeeld niet meer kleding te passen, of vinden medewerkers het spannend om ouderen te helpen. Bovendien is het prettig voor medewerkers als ze in deze onzekere tijden ook met hun werkgever blijven communiceren. Vraag je medewerkers hun zorgen en die van de klant te delen. Wanneer je geen face-to-face contact hebt, vraag dan op andere wijze feedback via bijv. een medewerkersapp. 

5. Heb een realistische kijk op productiviteit. 
Als werkgever heb je een grote uitdaging: je wilt dat je medewerkers zo productief mogelijk zijn om zo je business veilig te stellen. Dit wordt bemoeilijkt door ‘logistieke’ problemen als ‘er komt te weinig traffic in de fysieke winkel’, ‘voorraden zijn niet aan te slepen door het hamsteren’ en ‘thuiswerken wordt bemoeilijkt door kinderen die thuis zijn’.

 


Ook hier kun je voor de communicatie je oor te luisteren leggen bij je medewerkers. Hebben ze goed gevonden oplossingen voor het thuiswerk-‘probleem’, dan kun je hierover communiceren. Geven ze aan dat ze in de winkel niks te doen hebben? Binnenkort geven we je tips hoe je daar actief op kunt inspelen.

6. “Let een beetje op elkaar!” 
Deze boodschap van Rutte geldt natuurlijk niet alleen in de privé-sfeer; misschien nog wel veel meer in de werksfeer. In deze tijden is het belangrijk om de moraal hoog te houden, dus gebruik je communicatiekanalen ook om je medewerkers regelmatig een hart onder de riem te steken. In een medewerkersapp is dit eenvoudig: je plaatst regelmatig een motiverende post en de vele reacties die de medewerkers plaatsen, doen de rest. Natuurlijk kun je naast communicatie, ook kiezen voor fruit op de werkvloer of een smoothie. Een beetje zorgzaamheid kweekt goodwill!

Kortom, juist in tijden als deze, kan communicatie bijdragen aan goed werkgeverschap en je business van een positieve impuls voorzien. 

Heb je je handen vol aan de meest noodzakelijke communicatie of ben je benieuwd hoe je effectiever kunt communiceren met je medewerkers, bijvoorbeeld via een medewerkersapp? vul dan dit contactformulier in.