1. Communiceer snel, maar niet overhaast.
Medewerkers willen graag weten waar ze aan toe zijn en een duidelijke stellingname vanuit de werkgever geeft zekerheid. Hoe langer regels of beslissingen op zich laten wachten, hoe gevoeliger de medewerker is voor geruchten. En dat heeft zeker geen positieve invloed op zijn/haar motivatie. Een goed uitgangspunt kan de stelregel zijn om 1 uur na een persconferentie, waarbij vanuit de overheid maatregelen worden afgekondigd, te communiceren welke consequenties deze maatregelen hebben voor jouw bedrijf. Veelal kun je dit al voorbereiden met je managementteam. Digitale schermen in de kantine of een medewerkers app kunnen je bovendien helpen de boodschap snel onder de aandacht te brengen.
2. Wees duidelijk over veiligheid
Zowel de klant als de werknemer voelt zich onveilig in de vertrouwde omgeving die de winkel was. Geef daarom duidelijke tips over welke maatregelen je zelf kunt nemen als klant én als medewerker ten aanzien van hygiëne. Denk hierbij bijv. aan het wassen van handen, 1,5 meter afstand houden, accepteren van contant geld, etc. Als werkgever zet je hierbij de norm! Bedenk hierbij dat regels het best onthouden worden, wanneer deze niet in tekst worden medegedeeld, maar zoveel mogelijk gevisualiseerd worden. Een goed voorbeeld is de afbeelding die de meeste supermarkten nu hanteren, over de 1,5 meter afstand houden.
3. Geef tips over thuiswerken.
Er is ook een groep voor wie thuiswerken tot de mogelijkheden behoort. Uiteraard komt er op technisch gebied het e.e.a. kijken bij thuiswerken, maar zeker ook op communicatief vlak. Begin de dag bijvoorbeeld met een virtuele start van de dag, nu collega’s niet meer in dezelfde ruimte werken.