Door jos versteeg

Online shoppen met gebruiksvriendelijke filters

Online kun je de kleding niet voelen, ruiken of passen, maar het aanbod is wel overzichtelijk. Het hebben en houwen van een winkel getoond op één pagina. Alles te bekijken door simpelweg naar beneden te scrollen. Fysiek winkelen kan hier niet tegenop met kleding die verspreid ligt door de hele winkel, je eerst uit moet vouwen of van een hanger moet halen om te kunnen bekijken. Daarnaast kun je, je maat weer niet vinden of wil je toch nog verder kijken bij het winkeltje aan het einde van de winkelstraat. Online zijn alle winkels, prijzen, maten, vormen en kleuren bereikbaar vanuit je luie stoel. Om het assortiment van een webshop overzichtelijk te houden, bieden webshops filters aan. Zo kun je gemakkelijk op maat of kleur zoeken. Een juiste uitvoering van dit soort functionaliteiten maakt een webshop gemakkelijk in gebruik.

 

Huidige situatie
De meest voorkomende filtering bij webshops is verticale filtering. Aan de linkerkant van de lijst met producten is hierbij ruimte gereserveerd voor filteropties. Deze plek is gebaseerd op het F-patroon. Gebruikers scannen webpagina’s van links naar rechts en van boven naar beneden. Hierdoor vallen de filters in theorie als eerste op bij de gebruikers. Dit patroon is zonder kritische blik breed gekopieerd door webshops. Bij het uitvoeren van usability tests valt echter op dat gebruikers over de filters heen kijken. Daarnaast zorgt het parallel tonen van filter en product voor een verdeling van aandacht. Idealiter wil je de aandacht van de gebruiker kunnen begeleiden.

Nieuwe situatie
Door de filters horizontaal boven de producten te plaatsen, kijken gebruikers er niet overheen. Op deze manier moedig je de gebruiker aan om eerst te filteren, voor zij zich op het gehele assortiment storten. Gebruikers shoppen hierdoor meer gericht, wat kan zorgen voor een verhoogde conversie. Daarnaast voorkomt het vooraf filteren dat gebruikers teleurgesteld raken door producten die niet meer in hun maat op voorraad zijn.

Tevens besparen horizontale filters ruimte. Verticale filters lopen minder lang door op de pagina dan de producten. Dit betekent dat er een witruimte overblijft nadat je voorbij de filters bent gescrold. Deze ruimte kun je met horizontale filters vullen met producten. De gehele breedte van de pagina maakt de mogelijkheden voor designers om producten aantrekkelijk vorm te geven oneindig.

Tot slot kunnen horizontale filters 'sticky' gemaakt worden. Dit betekent dat de filters bovenin blijven staan wanneer je naar beneden scrolt. Het aanpassen van voorkeuren blijft hierdoor beschikbaar voor gebruikers, zelfs ver onder op de pagina. Deze toepassing zie je al vaak terug in mobiele webshops.

In het kort
De meest voorkomende productfiltering is niet de meest praktische en gebruiksvriendelijke. Het is belangrijk om altijd kritisch te blijven. De verticale filter wordt veel gebruikt en sluit in theorie goed aan op het F-patroon. Dit betekent echter niet dat de verticale filter de beste manier van filteren is. Een horizontale filtering valt voor gebruikers beter op, geeft meer ruimte om producten op een aantrekkelijke manier weer te geven en maakt goed gebruik van de beschikbare ruimte op een pagina. Daarnaast kan een horizontale filter ‘sticky’ gemaakt worden, zodat de gebruiker de filters altijd bij de hand heeft. Dit voorkomt onnodig heen en weer scrollen. Door ook de breed geaccepteerde elementen met een kritische blik te bekijken, wordt het leven van de gebruiker met elke ontwikkeling weer een beetje makkelijker.

Wil jij je webshop zo gebruikersmogelijk inrichten en heb je hier advies bij nodig? Neem dan contact op met Jos Versteeg, jos.versteeg@kega.nl of bel 0252-750275.

 

5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
5 tips voor je omnichannel organisatie! · Kega
18 maart, 2020

5 tips om je omnichannel organisatie beter te benutten Volle schappen en lege winkelstraten! In de retailsector zijn we ...

3 tips om jouw content te delen · Kega
3 tips om jouw content te delen · Kega
26 maart, 2020

3 tips om jouw content te delen Een aardverschuiving op online verkopen – Deel 3 Zowel persoonlijk als zakelijk voelen w...

3 tips om online verkopen te stimuleren · Kega
3 tips om online verkopen te stimuleren · Kega
23 maart, 2020

3 tips om online verkopen te stimuleren Een aardverschuiving op online verkopen - deel 1 Zowel persoonlijk als zakelijk ...