Loyalty?

Prijs is belangrijk, prijzen vergelijken steeds makkelijker, iedere retailer is online, en mobiel, en biedt eigenlijk dezelfde vaste service,  switchen van aanbieder is een piece of cake, bezorging is overal prima geregeld…. Is loyalty  dan nog wel een factor?

Loyaliteits programma’s worden massaal ingezet om trouwe klanten te vinden en te houden. Maar dat verzekert je niet automatisch van loyale klanten. Sterker nog: Loyaliteitsprogramma’s worden door 90% van de consumenten negatief beoordeeld. Dat is jammer, want loyale klanten zijn bereid om 2 keer meer uit te geven.

De meeste loyaliteitsprogramma’s draaien alleen om het sparen van punten. En dat werkt gewoonweg niet. Ruim 28% van de consumenten start wel met sparen, maar stopt zonder ooit een punt in te wisselen.  En 54% is inactief, er wordt geen enkele punt gespaard. De consumenten die wel sparen doen dat voor een groot deel niet bewust. 45% weet bijvoorbeeld niet hoeveel punten zij hebben of welke waarde hun puntensaldo vertegenwoordigt.

Heeft punten sparen dan nog wel zin?

Jazeker wel. Het is zelfs een bepalende succesfactor, 54% geeft aan meer te zullen kopen als hier een reward in de vorm van punten aan gekoppeld is (46% heeft dat in de afgelopen 12 maanden ook gedaan). Maar sparen alleen is gewoonweg niet meer genoeg.

Een spaarprogramma heeft meer beleving nodig. Klanten zijn zeker nog wel loyaal, maar dan aan ervaringen. Consumenten verwachten dat een retailer hun individuele voorkeuren kent. Ze zoeken realtime contact met de retailer, willen continue verrast worden en willen op veel verschillende manieren kunnen winkelen. Lukt dat? Dan geven ze ook meer uit. Bij hoge emotionele betrokkenheid is 62% van de Nederlandse consumenten hiertoe bereid.

Een loyale klant vindt prijs belangrijk (50%) maar nog veel belangrijker zijn kwaliteit (88%) en service (72%). Pas als de driehoek kwaliteit, beleving en prijs klopt, is een klant bereidt zich (tijdelijk) aan je te binden.

Klanten herinneren zich een ervaring met een bedrijf beter en langer dan een korting. Loyaliteit krijgen retailers dus als zij het leven van hun klant makkelijker maken en door iedere engagement met de klant (digitaal of niet) waardevol voor die klant te maken.

Eenvoudig bestellen, eenvoudig betalen
Retail apps kunnen shoppen makkelijk en laagdrempelig maken. Ze maken het eenvoudig voor mensen om vaker langs te komen, meer te kopen en snel te betalen. Maak de functionaliteiten in de app onderdeel van de retail ervaring, maak het leven van de consument makkelijker. Zoom in op de klantreis en versoepel en verbeter deze. Dat waarborgt niet alleen de loyaliteit, maar ook het gebruik van de app. En zolang je consument de app blijft gebruiken heb je contact en verzamel je data.

 

Gemak is voor veel consumenten het allerbelangrijkste
Een mobiele app kan een naadloze customer journey opleveren. En dus veel gemak. Een goede app is helemaal om het gemak van de consument heen gebouwd. PicNic, de online supermarkt, gebruikt data als centraal middelpunt in haar strategie. Voortdurende analyse van data en consumentengedrag zorgt ervoor dat de app steeds soepeler werkt en steeds persoonlijker wordt. PicNic wil de consument zo goed mogelijk op maat bedienen, zodat zij in zo min mogelijk kliks hun boodschappenlijst compleet kunnen maken. Passende persoonlijke suggesties, de klant letterlijk helpen bij het bedenken van hun boodschappenlijst. Dat is de succesfactor. Het streven is om iedere bestelling in maximaal 2 minuten te kunnen afronden. Het gemak van de app zorgt voor trouwe klanten. Wie 5 keer iets koopt, gaat nooit meer weg. Dat is de stelling van de online supermarkt.

De klant wow laten zeggen
Gemak alleen is niet genoeg. Er is meer nodig om een loyale klant te krijgen: verrassing, experience, een onvergetelijke ervaring. Ofwel, features in de app die het shoppen niet alleen makkelijk maken, maar die echt iets extra’s toevoegen voor de consument.

Sephora is al jarenlang een pionier op het gebied van experience. Zowel op de winkelvloer als digitaal. De succesvolle retailer zet haar app in om consumenten regelmatig te verrassen. 80% van hun klanten gebruikt de app voor of tijdens het winkelbezoek en daar speelt de retailer graag op in met een naadloze shopper experience. Nieuwste toevoeging is “Virtual Artists”. Met behulp van AR en AI krijgt de klant een unieke ervaring. De app kiest de juiste kleurenmix op basis van een foto van jouw favoriete jurk. In een live selfie video kan je vervolgens passende foundations, lippenstift, oogschaduw of rouges proberen. Looks kun je opslaan, vergelijken, delen en natuurlijk meteen kopen. 

Een ervaring moet echt waarde hebben voor een consument om succesvol te zijn. En dat is  de app van Sephora zeker wel! 10,6 miljoen members, gebruikers van de app besteden gemiddeld 13% meer.

Echt persoonlijk zijn
Naast gemak en het leveren van ervaringen, is het persoonlijke contact misschien nog wel het meest belangrijk. En daar is een goede datastrategie voor nodig. Met persoonlijke informatie de klant in beweging krijgen. Dat kan in kleine zaken zitten. Zoals de gratis tompouche op je verjaardag van Hema. Of in echt persoonlijke e-mails tijdens de hele customer journey. Dat is wat Campina doet, om haar 1,1 miljoen spaarders in beweging te houden. In dit programma is sparen de kapstok om direct en passend contact te hebben met haar klanten. Toonzetting en inhoud zijn exact afgestemd op de ontvanger. Alleen de welkomstmail kent al 100 verschillende varianten.  Het resultaat mag er zijn: 10% meer actieve spaarders. En actieve spaarders zijn belangrijk want die kopen 23% meer Campina producten dan niet spaarders. Ruim 35% van de spaarders is bovendien een voor hen nieuw product van Campina gaan kopen.

Echte loyaliteit door de klant wow te laten zeggen.
Retailers moeten dus een omschakeling maken van een cultuur waarbij loyaliteit gelijk is aan punten sparen en vip koopavonden naar een cultuur waarbij de ervaring en belevenis van de klant helemaal centraal staat in alles wat ze doen. Hoe krijg je zo’n emotionele betrokkenheid?

  • Gemak centraal stellen. Vanuit de consument denken.
  • Een echt persoonlijke ervaring bieden. Data niet alleen verzamelen, maar ook gebruiken.
  • De consument verrassen en blij maken. Wow laten zeggen.
  • Altijd dezelfde service bieden op ieder moment. De consument echt centraal stellen.

Loyaliteit krijg je dus als je je klant steeds op de eerste plaats zet en als het je lukt om de consument “wow” te laten zeggen.

Korzinka wins award with Retail InTouch · Kega
Korzinka wins award with Retail InTouch · Kega
31 oktober, 2019

Kega feliciteert Korzinka Korzinka wint award met Retail InTouch oplossing! Eind oktober vond in de stad Almaty, Kazachs...

De organische retail revolutie · Kega
De organische retail revolutie · Kega
30 september, 2019

DE ORGANISCHE RETAIL REVOLUTIE Planet organic - De organische retail revolutie Steeds meer consumenten gaan voor een min...

EuroCIS · Kega
EuroCIS · Kega
21 februari, 2018

PARTNER van TOSHIBA en ZEBRA Kega aanwezig op EuroCIS Düsseldorf Dinsdag 27 februari t/m donderdag 1 maart staat Kega op...