Taking part is more important than
winning

COLUMN /
dirk van eunen

Heerlijk dat er in een roerige branche als retail ook nog zaken gewoon ieder jaar hetzelfde zijn. Wat doen we met zwarte piet? Is er nog een leuke inhaker voor Koningsdag? Hebben we een alternatief voor Oranje die weer een eindtoernooi heeft gemist (en retail zo’n 100 miljoen euro extra omzet kost)? En natuurlijk of er iemand nog een leuke prijs voor de jaarlijkse interne winkelwedstrijd heeft.

Iedere retailer kent wel zijn of haar winkelwedstrijd waar de vestiging en het individuele personeel beoordeeld wordt op vooraf gestelde kpi’s zoals omzet, service en winkel-hygiëne. Deze belangrijke waarden zijn bij de meeste retailers ieder jaar hetzelfde, evenals de vijf best scorende winkels. Heerlijk toch dat in deze roerige tijden niet alles aan verandering onderhevig is…

De winkelwedstrijden zijn het feestje voor het winkelpersoneel en er zijn vaak hele mooie prijzen te winnen voor de best-scorende winkels. Met deze prachtige prijzen laat je als hoofdkantoor natuurlijk zien hoeveel de winkels en haar medewerkers voor je betekenen.

Daar gaat het vaak ook mis. Het uitreiken van de prijzen is het doel geworden. Winnen dus! En dat terwijl er maar enkele winkels zijn die een prijs kunnen winnen. De meeste winkels winnen niet en aangezien het budget voor de winkelwedstrijd is opgegaan aan de prijzen of het feestje voor de winnaars, krijgen de overige winkels slechts een servicebericht te lezen wie er dit jaar de gelukkigen zijn. Volgend jaar beter!

Zonde eigenlijk! Je houdt een wedstrijd om je winkelbestand te verbeteren. Je toetst de winkels op kpi’s en geeft door het jaar heen feedback over het scoreverloop. Blijf je als winkel achter, dan krijgen je via het hoofdkantoor, rayonmanager, of nog mooier; een andere winkel, advies over de verbeterslagen voor jou. Deze verbeteringen worden bij voorkeur direct doorgevoerd zodat de klanten in de winkel deze ook gelijk ervaren en daarmee de omzet, service en winkel beter wordt! Een soort coaching on the job dus.

 

Technisch allemaal mogelijk; Het scoreverloop kan real-time gevolgd worden en het geven van tips om je winkel te verbeteren kunnen dus snel in de praktijk te worden gebracht. Sterker nog, je kan boostermails sturen voor een beetje extra pit: “Kom op Vestiging Noord. Nog 10.000 euro additionele omzet en je strijdt weer mee voor de prijzen.” Of videotips van mystery-shoppers die na hun bezoek direct zijn opgenomen en worden gedeeld met de winkelmanager. Wat een verbeteringen zal dat opleveren!

En nu ik toch een lans breek voor het moderniseren van de winkelwedstrijden, kijk dan ook eens goed naar de kpi’s. Retourverwerkingen, click & collect orders en andere mindere traditionele winkeltaken zouden inmiddels best een plek kunnen krijgen binnen de beoordeling.

“Ja, maar zo kunnen winkels die allerlei verbetertips krijgen plotseling winnen”, hoor ik de top 5 angstig roepen... Wees gerust, zo’n vaart zal het niet lopen. Maar een aanmoedigingsprijs voor de winkel met de grootste verbeteringen zal veel goodwill kweken binnen het winkelbestand en ik ben ervan overtuigd dat veel meer winkels actief beleid zullen voeren op het verbeteren van hun winkel. Zo wint iedereen die meedoet!

Xenos lanceert Retail InTouch oplossing · Kega
Xenos lanceert Retail InTouch oplossing · Kega
16 oktober, 2019

Na 1 week heeft 75% van de medewerkers de app geinstalleerd Xenos lanceert Retail InTouch oplossing De Retail InTouch ap...

one size does not fit all · Kega
one size does not fit all · Kega
18 april, 2017

One size does not fit all Ketens zijn gek op het standaardiseren van het winkelconcept. Het heeft vele voordelen om over...

With a little help of social media · Kega
With a little help of social media · Kega
26 maart, 2018

with a little help of social media COLUMN / Erica Twigt Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: in één jaar tijd een r...