DE ORGANISCHE RETAIL REVOLUTIE

Planet organic - De organische retail revolutie

Steeds meer consumenten gaan voor een mindfulle keuze. Hoe zorg je ervoor dat je footprint op deze wereld zo klein mogelijk is en welke keuzes moeten er dan gemaakt worden. Dit is een maatschappelijke megatrend die ook zeker in de retail resoneert. Steeds meer branches houden zich bezig met sustainable keuzes, al dan niet gedwongen door het publieke debat. Een branche die hierin slechts kleine stappen neemt is de foodbranche. We zien wel een ruimer biologisch assortiment maar het gevoel bekruipt je altijd dat slechts het hoogstnoodzakelijke wordt gedaan. Of het zijn single purpose winkels waarbij de kassabon enkel voor de triple modaal verdieners is.

In Londen zien we een trend waar steeds meer supermarkten volledig voor organic gaan tegen marktconforme prijzen. Voorloper hierin is Planet Organic. Met inmiddels 7 vestigingen is deze supermarkt hard aan het groeien met enkel en alleen organic producten. De supermarkt bestaat uit 3 afdelingen, die ieder een bijna even groot aantal vierkante meters beslaat. Er is de foodafdeling waar klanten hun dagelijkse boodschappen kunnen doen, er is een state of the art cosmetica afdeling en er is de horeca waar iedere dag vers gekookt wordt voor take-away en eten in het horeca-gedeelte van de winkel. Ook in de keukens wordt er enkel met organic producten gewerkt en zijn de ingrediënten van de gerechten altijd bij de food-afdeling verkrijgbaar. De prijzen in deze supermarkt kunnen zich grotendeels meten met de prijzen in reguliere supermarkten, hoewel je merkt dat de klandizie hier minder op gefocust is dan op de organic keuzes die er door Planet Organic gemaakt worden.

De Planet Organics zijn ongelofelijk populair, vooral hun keukens zijn een succes. Wij raden je dan ook ten zeerste af deze winkel te bezoeken tijdens lunch en dinertijd. De rijen zijn er enorm en de winkel is volgepakt met klanten.