MADE.COM

Terwijl vrijwel iedere retailbranche de afgelopen jaren met minimaal een grote disruptor te maken kreeg, was er in de meubel- en interieurbranche - sinds Ikea - jarenlang eigenlijk niets nieuws onder de zon. Tot het Engelse Made.com de regels herschreef.

Met een baanbrekend businessmodel - geen tussenpersonen, geen voorraden, (in eerste instantie) geen winkels, crowdsourced design, productie on demand direct bij de fabriek, tot 70% lagere prijzen voor vergelijkbare items, iedere week 2 nieuwe collecties a la fast fashion - en vooral ook met hun een baanbrekende storeconcept (sinds 2015), zet Made.com de toon voor een nieuwe reality in de meubelbranche.

The best of all worlds
ls je de winkel aan Charing Cross in Londen binnenstapt, word je uitgenodigd om een van de beschikbare iPads te pakken. Hiermee kun je eenvoudig je persoonlijke online verlang- of shoppinglijstje samenstellen uit de aanwezige producten, die allemaal voorzien zijn van NFC tags.

Slechts een klein deel van de producten is fysiek aanwezig, andere items worden via beamers - in diverse settings, van huiskamer tot slaapkamer - op de wanden en vloeren “gemapped”, zodat je op het beperkte aantal vierkante meters dat de winkel groot is toch het volledige assortiment kunt ervaren, zij het virtueel.

Wil je de materialen van jouw favoriete items toch zien en voelen, dan is er een enorme wand, waarin stalen van alle verschillende stoffen en kleuren van de items klaar liggen om aan te raken en mee naar huis te nemen.

Bestellen en afrekenen doe je volledig online. Direct op de iMacs in de winkel, thuis op de bank of waar je maar wilt. Made bundelt vervolgens wekelijks alle orders, laat ze on demand produceren en levert ze vanaf de fabriek meteen bij de klant thuis af.

What makes this retailer brilliant?
Dankzij een volledig nieuw businessmodel - met minimale overhead, minimale waste en maximale klantwaarde - en fantastisch innovatieve omnichannel stores die de perfecte link tussen fysiek en online vormen, geeft Made.com de meubel- en interieurbranche een nieuwe impuls.

Binnenkort ook in Nederland en ongetwijfeld ook in andere Europese landen.

Terwijl vrijwel iedere retailbranche de afgelopen jaren met minimaal een grote disruptor te maken kreeg, was er in de meubel- en interieurbranche - sinds Ikea - jarenlang eigenlijk niets nieuws onder de zon. Tot het Engelse Made.com de regels herschreef.

Deze retail bite al gelezen?