UO Spaces

Urban Outfitters’ blauwdruk voor een hyper lokale experience

Hoe groter de retailorganisatie, hoe kleiner de innovatiekracht en hoe groter de mentale afstand tot de consument en zijn/haar lokale leefomgeving? Niet als het aan Urban Outfitters ligt, dat al jarenlang actief is met zijn UO Spaces en met de huidige retailtrends relevanter en inspirerender dan ooit blijkt te zijn.

Hun Amerikaanse UO Spaces (Space Ninety 8 in New York, Space 15 Twenty in Los Angeles en Space 24 Twenty in Austin. Elke “Space” is vernoemd naar het eigen huisnummer) zijn “a shared center for retail, local pop-up marketplaces, live music, events and dining” en “a space for bringing together artists, creatives, musicians and designers”, “curated for the community”.

Urban Outfitters faciliteert het vastgoed (uiteraard inclusief een Urban Outfitters store) en gaat zoveel mogelijk (tijdelijke) samenwerkingen aan met grote en kleine merken voor pop-up exhibitions (a la het gelauwerde Story pop-up concept), horeca ondernemers, lokale ontwerpers en multidisciplinaire artiesten tot yoga leraressen en lifecoaches. Kortom, een lokale creatieve broedplaats van uiteenlopende invloeden en disciplines, waar verschillende verdienmodellen kriskras door elkaar lopen.

Je kunt je complete buzzwoordenboek afstrepen: een hyperlokaal initiatief, dat continu evolueert (oftewel; “permanently temporary”), waarin community building centraal staat, blurring tot een hoger doel is verheven, de experience economy welig tiert en dat alles onder het mom van Urban Outfitters’‘glocalisering’.

Of zoals Urban Outfitters’ Creative Director​ Stephen Briars het stelt:
“By creating a community feeling through extra additions like a library or cafe, not only are we promoting our lifestyle, but we are also creating a new retail environment for customers to discover and enjoy”.

“By creating a community feeling through extra additions like a library or cafe, not only are we promoting our lifestyle, but we are also creating a new retail environment for customers to discover and enjoy.”

Deze retail bite al gelezen?

Van megastore naar stadsconcept · Kega
Van megastore naar stadsconcept · Kega
30 september, 2019

Van megastore naar stadsconcept Ikea - Van megastore naar stadsconcept Nu ook binnen de meubelbranche het aandeel van on...

Retail Marketing Campagne support · Kega
Retail Marketing Campagne support · Kega
25 november, 2019

Praktisch maken, ontzorgen en bewaken van het (productie)proces Retail Marketing Campaign Support Van strategie naar cre...

Kega creëert private label Buitengewoon van A tot Z. · Kega
Kega creëert private label Buitengewoon van A tot Z. · Kega
1 november, 2018

Een Buitengewoon private label! Hoogvliet Buitengewoon design van het private label Buitengewoon is het exclusieve premi...