DE OPKOMST VAN DE ONBEMANDE WINKEL

Retail reality 

Diverse concepten hebben het levenslicht gezien maar  is de onbemande winkel klaar voor retail?

De onbemande winkel als oplossing voor service en kostenbesparing is in een essentie een ware paradox. Een van de belangrijkste pijlers voor service is het personeel dat voor de klant klaarstaat om vragen te beantwoorden, de weg te wijzen, een extra kassa te openen of producten voor de klant te pakken. Toch kan het bestaande personeel niet aan alle servicevragen voldoen en kan in sommige gevallen een onbemande winkel uitkomst bieden.

Zo is het mogelijk om een onbemande winkel 24 per dagen, 7 dagen in de week geopend te houden zonder dat er onregelmatigheidtoeslag wordt gerekend en is de snelheid van shoppen en afrekenen aanzienlijk versneld. We zien de laatste jaren niet voor niets de opkomst van betaalzuilen in supermarkten waar de wachtrijen aanzienlijk kleiner worden. In kleinere vorm ook een soort van onbemande winkel. En klanten staan hier erg voor open, zo erg zelfs dat er soms langere rijen staan bij de betaalzuilen dan bij de bemande kassa’s.

De risico’s zijn uiteraard evident wanneer je de techniek goed op orde hebt. De kans op winkeldiefstal en vandalisme is een stuk groter en ook is het mogelijk om langer in de winkel te verblijven dan nodig. Hiervoor dienen oplossingen gevonden te worden die deze vormen van misbruik voorkomen. En die zijn er wel degelijk.
Het bekendste voorbeeld van de onbemande winkel is die van Amazon Go. Amazon heeft enkele testwinkels opgezet die werken met camera-scannning die precies in de gaten houden wat er in je winkelmandje verdwijnt, zo wordt iedere ‘aankoop’ afgerekend. Ook bij het verlaten van de winkel gaat alles volautomatisch en wordt het bedrag dat jij met je boodschappen mee naar buiten hebt genomen direct van je creditcard afgetrokken. Zaak is echter wel dat je voordat je binnenstapt bij Amazon Go je jezelf incheckt met je Amazon Go app zodat de winkeltechnologie weet wie er binnen is.
Hoewel dit wellicht het bekendste voorbeeld is van de onbemande winkel, is het zeker niet het meest succesvolle voorbeeld. Amazon heeft veel getest met dit winkelconcept dat sinds begin 2017 open is voor Amazon personeel in Seattle. In de loop van 2018 zijn er nog 10 winkels geopend in San Francisco en Chigaco. Afgelopen mei heeft Amazon haar eerste vestiging in New York geopend. Hier is echter wel een aanpassing in het concept gedaan omdat het concept de nodige kritiek kreeg rondom het cashless betalen. De winkel in New York biedt dan ook de mogelijkheid om met cash te betalen en hier zien we dan een niet volledige onbemande winkel. Personeel komt met een mobiel betaalautomaat naar je toe om de aankoop af te ronden en je weer buiten te laten.
Amazon zelf zegt dat ze rond 2021 rond de 3.000 vestigingen geopend willen hebben en er wordt gefluisterd dat ze een locatie in Londen op het oog hebben.

Waar Amazon voorzichtige stappen maakt om de retail te veroveren zien we in China veel sneller stappen die gemaakt worden. Bij ons laatste bezoek aan Shanghai zagen we dat supermarktgigant Auchan in samenwerking met Tencent de ‘Auchan Minute Stores’ heeft geopend. Op de parkeerplaats van een van hun hypermarkets staat een omgebouwde zeecontainer die ingericht is al kleine winkel waarin de meest voor de hand liggende artikelen verkrijgbaar zijn. Chips, drank en noodles. Ideaal als je trek hebt in de avond/nacht en jouw supermarkt is gesloten. Binnenkomen is simpel, je logt in met je Alipay QR-code zodat de winkel weer wie er binnen is, pakt de artikelen die je nodig hebt en scant deze, je betaalt via je smartphone en loopt naar buiten. De artikelen die je gescand hebt worden door de detectiepoortjes herkent zodat je gewoon naar buiten kan lopen. Niet betalen, betekent dat er een alarm afgaat. Hier komt dus geen winkelmedewerker aan te pas, tenzij de schappen moeten worden bijgevuld. De winkel zelf geeft een seintje als de voorraad te laag dreigt te worden, waarna een medewerker de winkel weer aanvult.

Waar Amazon Go 12 vestigingen heeft geopend, heeft Auchan Minute er inmiddels 750. En concurrent BingoBox, die eenzelfde model en opzet hanteert (sterker nog ze hebben Auchan geholpen met de Minute Stores waarna ze niet al te vriendelijk uit elkaar zijn gegaan) heeft er inmiddels ook 500. BingoBox heeft echter een technologie neergezet die door iedereen middels licenses te gebruiken is. Zo is het groeipotentieel enorm, ook zeker voor kleinere winkelketens (in grote steden) die de kosten van personeel willen drukken.
En dan experimenteert TMall in malls en winkelcentra met BIU. Deze onbemande winkels richten zich dan weer meer op sport en fashion. Maar deze vorm is erg kostbaar en de winkels die wij bezochten waren allemaal gesloten of ‘out of order’ waardoor het lastig is.

Misschien wel het meest interessante en ook meest futuristische concept dat eraan zit te komen, is Wheelys Moby Mart. Wheely gebruikt min of meer dezelfde techniek als Auchan Minute maar combineert met de zelfrijdende techniek. Het is hiermee dus eigenlijk een zelfrijdende supermarkt die je, via je app, voor je deur kan laten rijden.
Vervolgens hoef je alleen maar in te stappen en je boodschappen te doen en weer uit te checken. Wheely kan ieder moment van de dag of nacht op welke plaats dan ook naar je toe komen. De techniek wordt op dit moment getest in Shanghai. Vooral het zelfrijdende gedeelte van Wheely stuit op dit moment op problemen, echter dit zijn dezelfde problemen waarmee de zelfrijdende auto’s kampen. Verbeterde recognition techniek en toekomstige wetgeving zullen deze problemen zeker gaan oplossen maar of dit voor Wheely op tijd komt is de vraag.

Het idee van zelfrijdende winkels die naar jou toekomen, wanneer jij het wil is echter geen gek idee. Zeker als de techniek van het onbemande winkels zich blijft ontwikkelen is hier een interessante mix te maken. Je hoeft hier als innovatieve retailer nu nog niet op in te springen maar wij blijven het monitoren.

De onbemande winkel daarentegen zal de komende tijd een vlucht kunnen nemen. De techniek is er zeker klaar voor en het voldoet volledig aan de 24/7 maatschappij waarin we leven, zonder dat het winkelpersoneel daarin een beperkende factor wordt. Virtual assistents en hulp op afstand kunnen hierbij zorgen voor eenzelfde service-ervaring, zoals we bij online shops ook steeds meer zien. Per branche zal bekeken moeten worden wat de voor- en nadelen zijn, maar voor de foodbranche is dit een next step in fast service.

Wil jij meer weten over deze trend? Neem dan contact op met Dirk van Eunen, dirk.vaneunen@kega.nl  op +31 (0)252 750275.