When paying becomes fun

De manier waarop consumenten betalen neemt de afgelopen jaren een vlucht. Waar we 10 jaar geleden nog veel liever contact betaalden, zijn we sinds 2015 eigenlijk om. Vanaf dat moment betalen meer consumenten met pin dan contant. Afgelopen jaar zijn zelfs 55% van alle transacties in de retail gepind en de verwachting is dat dit het eind van het jaar 60% is.

Toch is het op een gegeven moment snel gegaan met digitaal betalen. De bankpas waarmee gepind kan worden, bestaat inmiddels 30 jaar en de grote stijging van het aantal gepinde transacties zijn pas 5 jaar geleden ingezet. De game-changer lijkt het contactloos betalen te zijn, waar er voor kleine transacties geen pincode nodig zijn. Hoewel het niet direct de veiligste manier van betalen is, is het op dit moment wel de makkelijkste manier.

 

Consumenten zijn hier gevoelig voor en kiezen snel voor de gemakkelijkste weg.

Toch zijn er grote verschillen per retailbranche hoe er betaald wordt. Het lijkt erop dat hoe hoger het gemiddelde aankoopbedrag, des te sneller er gepind wordt. Het gevoel van veiligheid waarbij men met veel geld over straat moet, zal hierbij een bepalende rol spelen. Zo wordt er in supermarkten vooralsnog meer contact betaalt dan dat er gepind wordt, terwijl bij fashionretailers 3 op de 4 transacties wordt gepind.

Hoewel het veiligheidsgevoel van consumenten een rol speelt bij de keuze tussen pin en contant, telt dit natuurlijk ook voor de retailers zelf. Des te minder geld er in kas zit, des te minder aantrekkelijk dit wordt voor berovingen. We zien dan ook een groei van winkels waar enkel nog gepind kan worden. Dit zijn voor het overgrote deel nog zelfstandige ondernemers maar de verwachting is dat ook enkele ketens hiermee zullen gaan testen nu de verhouding van pin vs. contant betalen groter worden (en consumenten dus minder snel beide betalingsvormen wensen).

Retourpinnen
Toch is het hebben van minder contant geld in de kassa onhandig bij het afhandelen van retouren. Consumenten die een artikel komen terugbrengen verwachten bij de kassa van een fysieke winkel vaak contant geld terug. Doordat kassa’s leger worden, wordt deze vorm van retourhandeling lastiger. Het contante geld raakt simpelweg op in de kassa en grotere teruggave zijn bijna niet mogelijk. Dit geldt helemaal voor branches waarin er online veel besteld wordt maar ook geretourneerd wordt. De fashion-branche is hier een sprekend voorbeeld van. Met het stimuleren van click & collect ten behoeve van de bezorgkosten is de onlosmakelijke consequentie dat consumenten hun retouren van de online bestelling (al dan niet via click & collect besteld) ook in de winkel komen brengen. Er kunnen dagen bij zitten dat er meer retouren op een dag zijn dan dat er in de winkel verkocht wordt, dat levert een uitdaging voor de kassa op.

Een oplossing die voor handen is, is het retourpinnen. Via de pinterminal kan de retailer dan direct het retourbedrag op de rekening van de consument pinnen en hiermee wordt de contante geldstroom nog meer onderbroken. Een mooi systeem dat door de retail nog niet groots omarmd wordt. Eind 2016 kon er slechts in 22% van de winkels retour gepind worden. Wij verwachten echter dat dit de komende 2 jaar een vlucht zal nemen. Dit wordt tevens ingegeven door de consument zelf die steeds minder zit te wachten op contant geld in haar portemonnee.

De toekomst
Nu de consument andere vormen van betalen omarmd heeft, zullen de ontwikkelingen voor het nieuwe betalen een vlucht gaan nemen. Had de consument nog ongeveer 20 jaar nodig om het pinnen an sich te accepteren, het contactloos betalen heeft in 3 jaar tijd de markt veroverd. Het zal dus een kleine stap zijn voor de volgende stap in betalen.

Grote kansen worden toegedicht aan het direct betalen met je mobiel. De meeste mensen hebben al een app van hun bank op hun smartphone staan en dat biedt natuurlijk mogelijkheden te over. Ook de NFC-techniek die op veel telefoons is ingebouwd, kan de bankpas gemakkelijk vervangen. Het voordeel van betalen met je mobiel is dat betalen nog gemakkelijker zal worden. En veiliger, want enkel jouw vingerafdruk (zoals men ook de telefoon zelf ontgrendelt) zal de unieke code zijn om af te rekenen.

Maar er is meer mogelijk, je telefoon kan ook direct je handscanner zijn bij het doen van je boodschappen. Wanneer je klaar bent met boodschappen doen, hoef je alleen nog even de aankoop te verifiëren en je kan weer verder.

Nog interessanter maakt Amazon het met hun Amazon Go winkelpilot. Hier wordt met behulp van nauwkeurige NFC technologie direct door je telefoon gecheckt wat er in je winkelmandje zit en bij het naar buiten gaan direct afgerekend met je Amazon account. Deze mag je vervolgens later in de maand betalen (of direct afhankelijk van de instellingen). Grote (r)etailers zullen zich dan ook meer gaan profileren als financiele instellingen. Dit levert hen zeer waardevolle data op en consumenten zullen dit omarmen zolang er meer betaalgemak voor terugkomt!

De winkelwedstrijd · Kega
De winkelwedstrijd · Kega
25 november, 2019

Een goed winkelteam maakt het verschil De winkelwedstrijd Zoek jij ook naar een middel waarmee je medewerkers hun winkel...

Voordelen van composable commerce · Kega
Voordelen van composable commerce · Kega
23 oktober, 2022

COMPOSABLE COMMERCE Vier redenen waarom Composable Commerce dé toekomst van Digital & E-commerce is Gebruiksvriendel...