User Experience & Interface Design

11 12 2025

User Experience & Interface Design: onze dagelijkse uitdaging én drive

Door Nicole Kanters, art director

Bij Kega houden we wel van een uitdaging. En laten we eerlijk zijn: er zijn er nogal wat. We ontwerpen interfaces vandaag de dag voor meer gebruikers, in meer situaties, op meer apparaten, met meer browsers, schermformaten en mogelijkheden dan ooit tevoren.

Neem je smartphone. Je kunt binnen een paar minuten het weer checken, je saldo checken via je bank-app en een auto bestellen via een taxidienst. Of stel dat je eten wilt afhalen bij je favoriete restaurant voordat je vertrekt. Je kunt inloggen op het menu, je maaltijd bestellen, beslissen of je het wilt afhalen of laten bezorgen, en alles betalen op één website.

Sterker nog, vóórdat je dit artikel las, heb je mogelijk al met een of meer van die interfaces gewerkt. Zo ja, dan heb je het werk van een user interface (UI)-ontwerper ervaren. Dat is geen simpele opgave, maar wel precies waar ons hart sneller van gaat kloppen. UX en UI-ontwerpers beïnvloeden de manier waarop mensen met technologie omgaan door het visuele ontwerp van een app, website of ander product vorm te geven. Menselijke vaardigheden, zoals empathie, strategisch denken en creatieve probleemoplossing, kunnen niet door AI worden gereproduceerd en daarom zijn UX en UI-vaardigheden nog steeds erg gewild. Gelukkig hoeven we het niet alleen te doen. Designsysteem-methodieken geven ons structuur, ademruimte én creativiteit.

Atomic Design: Het moment dat er een lampje aangáát 

Atomic Design helpt ons om robuuste en schaalbare designsystemen neer te zetten. Het dwingt je om interfaces niet te zien als losse pixels, maar als een doordachte hiërarchie van kleine, slimme bouwstenen. Precies die manier van denken maakt dat we sneller, consistenter en met meer kwaliteit kunnen ontwikkelen.

Ons Global Design System is volledig gebaseerd op deze methodologie. Daardoor kunnen we het eenvoudiger hergebruiken en doorvertalen naar uiteenlopende platforms en projecten zoals de apps en webshops. 

Onze ervaring met het op Atomic Design gebaseerde Global Design System van HANOS was ons vertrekpunt. We hebben dit systeem verrijkt en uitgebreid. Met deze kennis hebben wij vervolgens een eigen Global Design System ontwikkeld dat nu de basis vormt voor toekomstige designprojecten. Dit ontwerpsysteem geeft een gevoel van helderheid. Alsof we een gereedschapskist hebben waarin elke tool precies weet wat hij moet doen. En dat werkt. Elke keer weer.

De reis met Orangebag: van eerste schets tot catwalkmoment

Onlangs mochten wij voor Orangebag, een merk dat bekend staat om stijl, smaak en een sterke visuele identiteit, een compleet nieuwe webshop ontwikkelen. En ook hier kozen wij vol overtuiging voor ons Global Design System en de Atomic Design-aanpak.

De lessen die we eerder leerden bij HANOS namen wij mee, en dat wierp meteen vruchten af. Dankzij onze herbruikbare UI-componenten konden wij een webshop neerzetten die niet alleen ontzettend consistent oogt, maar ook razendsnel doorontwikkeld kan worden. 

Samenwerken, leren en het maximale uit techniek halen

Wat dit project extra bijzonder maakte, was de nauwe samenwerking met onze technische collega’s. We doken samen diep in de basis boilerplate en leerden elk detail kennen. Dat leverde niet alleen een nóg beter eindresultaat op, maar ook waardevolle inzichten voor toekomstige projecten.

Orangebag werkt met Storyblok design blocks, dus wij hebben hun team meegenomen in hoe ze deze optimaal kunnen inzetten. Nu kunnen ze zelf inspirerende pagina’s opbouwen en hun creativiteit de vrije loop laten. Precies zoals een fashionmerk dat verdient. 

Het Storyblok aha-moment
We gaven het Orangebag-team een Storyblok-workshop. Ik vroeg of iemand een nieuwe pagina wilde opzetten. Een van de teamleden klikte wat voorzichtig, sleepte een paar blokken. En keek me ineens met grote ogen aan: “Wacht… kan ik dit gewoon zó doen?! En dit ook? En dit ook?” Dat soort aha-momentjes zijn goud waard. Je ziet iemand ineens eigenaar worden van hun eigen content.

Een trotse opdrachtgever, een trots Kega 

Een visueel merk als Orangebag heeft torenhoge verwachtingen. Dat daagt ons uit en dat vinden we heerlijk. Tijdens hun fashionshow, waar we voor waren uitgenodigd, zagen we hoe trots ze waren toen ze hun klanten en leveranciers een sneak preview gaven van het nieuwe webshopdesign. De eerste reacties? Overweldigend positief.

Later die avond zei een klant spontaan: “Die nieuwe shop ziet er strak uit. Wanneer kan ik shoppen?” Dat was het ultieme compliment. 

Projecten als deze laten zien waarom we doen wat we doen. Samen iets neerzetten waar iedereen trots op is: designers, developers, opdrachtgevers én eindgebruikers. Dit is teamwork op z’n best.

Wil je de kracht van een doordacht designsysteem en onze UX/UI-expertise inzetten voor jouw merk, of ben je benieuwd hoe ons Global Design System jouw project naar een hoger niveau kan tillen? We gaan graag met je in gesprek. Neem contact met ons op en laten we samen jouw ‘aha-moment’ creëren.

Meer gerelateerde items

Meer nieuws
Start met de AI die je wèl betaalt, maar nooit gebruikt.
17-11-2025
De 'AI-Verlamming'. Je herkent het vast. Als E-commerce of IT Manager word je dagelijks geconfronteerd met de buzz. Van...
Lees dit artikel
Tips voor het digitaliseren van de traditionele huis-aan-huis folder
06-10-2025
Voor vele retailers en bedrijven is de traditionele huis-aan-huis folder nog steeds een van de belangrijkste middelen om traffic en...
Lees dit artikel
3 tips hoe je met slimme integraties de klantervaring écht verbetert
08-09-2025
De wereld van e-commerce is veranderd. Met de opkomst van Composable Commerce is het traditionele, logge e-commerce landschap...
Lees dit artikel
User Experience & Interface Design in praktijk | Kega